bolnav in romanica

pretenul: tu aveai un prieten doctor, nu?
andreanum: am cumnat si sora doctori
pretenul: hai sa-ti zic faza ce mi s-a intamplat
andreanum: scrie ca citesc dupa aia
pretenul: acu 3 saptamani mi-a fost rau de tot. Dureri de cap + febra mare. M-am dus la doftor, mi-au zis ca am meningita, m-au trimis la infectioase, unde mi-au zis ca n-am, decat probabil o gripa. M-am tratat singur, dupa 3 zile a trecut. Dar, m-am dus si am facut analizele si au zis ca am hepatita, ca TGP-ul era 227 si ficatu’ marit. Iar m-au trimis la infectioase, unde m-au internat. 2 saptamani mi-au luat sange de m-au golit, teste peste teste, hepatita a n-am, b n-am, nici c. Alaltaieri mi-au facut externarea si ghici ce mi-a scris la diagnostic: hepatita virala acuta.
pretenul: l-am intrebat de doftor cum de, ca zicea ca n-am hepatita, si el a zis ceva de genu: nu ai hepatita, ai grasime la ficat, esti gras, numai ca trebuia sa scriu pe diagnostic hepatita ca ti-am facut o parte din analize la sanepid si daca nu scriam diagnostic de hepatita ma iau aia la suturi!
pretenul: de fapt, nici doctoru nu stie exact ce am, dupa astea 2 saptamani si kile de sange
andreanum: ce de cacat…
pretenul: bine, l-am inregistrat, cand mi-a spus astea
pretenul: 😀
andreanum: deci nush daca tear putea ajuta
pretenul: ma intrebam daca e normal sa pui pe fisa un alt diagnostic
andreanum: evident ca nu
andreanum: dar in romanica…
pretenul: mai ales ca am inteles ca ma iau aia de la sanepid la ochi
andreanum: tot pe tine??
andreanum: sa stii ca io scriu pe blog la mine despre asta
pretenul: pai da, ca am hepatita virala. si daca se imbolnaveste unu si da vina pe mine, ma da in judecata
pretenul: chiar daca eu n-am
andreanum: deci esti sau nu bolnav?
pretenul: 😀
pretenul: pai nu stiu
pretenul: io cred ca de fapt lucrurile au stat asa: am avut un pui de gripa, i-am dat repede in cap
pretenul: si imediat am facut analize, unde, din cauza pastilelor, mi-a iesit TGP-ul f mare
pretenul: oricum era mare, eu aveam ficatu’ marit demult, ca-s gras
pretenul: aia s-au speriat, m-au internat si-acu au descoperit ca n-am hepatita, dar ce am, exact, nici ei nu stiu
pretenul: si-au dat-o cotita
pretenul: iar eu n-am pus strop de sprit in gura de o luna, tin regim sever (…)
andreanum: nasol…
pretenul: zi si tu
pretenul: tara de cacat, boli de cacat

This entry was posted in andreanum, de plins, freaks, imbecilitati by andreanum. Bookmark the permalink.

About andreanum

Nascuta in anul in care Iggy Pop lansa albumul "The idiot" poate nu intimplator de sex feminin, de orientare liberal-salbatica "neinregimentata" politic, par lung, ochi verzi, 60 de kile, stingace, rid des, am tatuaj, nu beau bere, merg des la cinema si coclesc aurul. Gata, ati zis little biographical.

16 thoughts on “bolnav in romanica

  1. bre, pe mine nu ma intereseaza de diagnostic, da’ daca baiatu’ asta s-a abtinut degeaba o luna de la spritz, io zic ca doctoru’ ala merita batut cu coada de la cazma.

  2. bai nene, tu vazusi ca ii zisera ca “il ia sanepidu la ochi” pe doctor, ca si pe proaspatul bolnav daca nu scrie pe fisa hepatita??
    Asta e treaba contabiliceasca, sa mor io, cu decontarea intre firme, uitati-va la mine.

  3. deci nu poti sa faci analize la sanepid decit daca ai hepatita. dar nu stii daca ai hepatita pina nu ai analizele gata, ca sa nu pui diagnosticul doar pe ochii galbeni si pe pielea de sub unghii. Zic si io, da nu-s doftor.

  4. control, control, dar daca doar controlezi nu iese spaga. Asa ca s-a modificat nitel la fisa postului si acuma lucreaza si ei cu clientul direct, mai facem o coprocultura sefu?, facem si-o radiografie? un spectru, niste hiv? Si cleintu scapa in buzunarul de la halat cite un pliculet, o bancnotuta, o jumara ceva.

    ca altfel nu se scad la stoc, ma-ntelegi?

  5. se scormoneste oriunde se ascunde marafeti, tu. 😀

    gluma, gluma, dar va dati seama ca omul asta are trecut hepatita la diagnostic, desi e clar ca nu are asa ceva? Si mai traieste si cu stresul ca “il ia sanepidu la ochi”, ce dracu o fi insemnind asta? Adica e naspa sa se uite sanepidu la tine si sa iti zica, cu un gest de doua degete care pleaca de la ochi si apoi gliseaza artistic spre tine: sunt cu ochii pe tine, paduche! Ai grija!

  6. Am cateva comentarii.

    1. Un TGP de 227 = hepatocitoliza = hepatita. Hepatita e o inflamatie acuta a ficatului, cu distrugere de masa celulara si/ sau arhitectura intercelulara (lobulara) si/ sau inlocuire de tesut hepatic cu tesut inflamator.

    2. Cauzele majore de hepatita sunt virale. Cele mai frecvente/ cunoscute virusuri sunt A, B si C, dar exista si tulpini D, E, F, G care – desi mai rare – sunt in anumite cazuri cel putin la fel de letale. Allternativ, hepatita poate fi consecinta directa, univoca, intoxicatiei cu un agent exogen. Paracetamolul in exces e notoriu ca da hepatocitoliza, dar si aspirina, iar dintre antibiotice rifampicina (sinerdol) e “faimoasa” pentru toxicitatea sa hepatica.

    3. Mai putin frecvent, hepatocitoliza si hepatita sunt marca unui proces inflamator sistemic, cu “raspuns hepatic”, sau in contextul unei boli autoimune locale (hepatita autoimuna, ciroza biliara primitive) sau sitemice (lupus, poliatrita, sclerodermie). Si intr-un caz, si intr-altul, diagnosticul se pune pe baza unor titrari de anticorpi specifici fiecarei conditii.

    4. La omul tanar mai rar, dar la omul in varsta hepatocitoliza (hepatita) poate fi rezultanta directa a unei afectiuni cardiace in care exista incarcare pe cordul drept, de “intoarcere”, ceea ce face sa se acumuleze sange in amonte de sistemul cav, cu deschidere de anastomoze porto-cave si practic inundarea ficatului cu sange “blocat”. Ca urmare, arhitectura e rupta de presiune (capsula hepatica e fibroasa, rigida, si nu se poate destinde odata cu tesutul mezenchimal) si tranzaminazele (elemente prezente doar intracelular) sunt deversate in sange si asa le poti masura.

    Bottom line. In diagnosticul de “hepatita” doctorul nu a gresit. O singura titrare a unei transaminaze peste marja rezonabila de 50 – 70 e insuficienta ca sa argumentezi un astfel de diagnostic, dar sunt sigur ca pe parcursul internarii transaminazele au fost refacute. Doua titrari succesive de TGP/TGO (sau mai nou ALAT/ASAT) peste limita normala = hepatita. Ca a fost o hepatita cu anticorpi negativi, sau in fereastra serologica, sau de alta cauza decat virala, asta e cu totul alta discutie. Daca “pretenul” a stat doua saptamani in spital a fost pentru ca toate cele de mai sus se verifica punctual intr-un algoritm destul de laborios. Hepatitele seronegative sunt la fel de pacatoase ca si cele seropozitive, sa zica merci ca n-a stat “decat” doua saptamani.

    Oricum comentariile sunt amuzante 😀

    G.

  7. aham, deci avem o parere avizata: mareane ia de citeste primul comentariu la obiect.

    dar atunci de ce naiba i-a servit alea cu “n-ai hepatita, dar tre sa scriu si io aci ceva cu hepatita, ca altfel nu ma scad cu sanepidu”? Ii spunea omului clar: fratica, e groasa, esti gras si ai si hepatita. Aibi grija ca o mierlesti daca nu tii regim, fara efort, fara… naiba stie fara ce, io vorbesc din top acuma 😀 Zi si tu.

  8. Nu pot sa speculez, Andreea. Am auzit asta de N ori de-a lungul anilor, fiecare medic are propria lui strategie de a dezamorsa angoasa pacientului, unii dintre ei incearca sa fraternizeze, altii sunt paternalistii, altii sunt totalmente schizoizi si prinsi in sferele lor inalte si cred ca pacientului trebuie sa-i arati “tough love”. Cert e ca au existat modificari paraclinice care sustin un diagnostic; ce urmeaza dupa asta, greutatea medicului de a explica “hepatita” ca fiind uneori si altceva decat o boala contagioasa, sau prezenta dar cu atipii (seronegativa, sau anicterica, sau dureroasa)…

    Din punctul meu de vedere, la sfarsitul unei intalniri cu medicul trebuie, dar TREBUIE sa aiba loc un debriefing unde medicul se asigura ca pacientul intelege ce se intampal in viata lui, ce insemna boala lui si ce inseamna sa traiesti cu/ dupa o astfel de boala. Educatia pacientului e, intr-un numar de cazuri, singura “pilula magica” veritabila, pentru ca schimbarea stilului de viata face diferenta intre un traiect descendent, spre Sfanta Vineri, catre unul ascendent, spre o viata de calitate.

    G.

  9. Deci nu toate hepatitele sunt contagioase? Sunt cam toanta, pesemne, fiindca eu asa credeam, ca sa ai hepatita inseamna sa ai ficatul bulit si sa-i imbolnavesti si pe altii.
    De-aia am si fost asa revoltata cind i-a zis doctorul ceva ce eu a tradus prin: lasa, ma, trecem asa si impartim banii, da’ tu n-ai boala aia.

  10. si uite cum mi s-a mai demolat un mit. Si cind ma gindesc ca pe colegul Durbala, diagnosticat cu hepatita A in scoala generala l-am ocolit (la propriu, faceam cerc larg in jurul lui) pina am intrat la liceu pe motiv ca iau hepatita de la el… Ignorance is bliss. NOT!

  11. Hepatita A e extrem de contagioasa pentru ca se transmite pe cale fecal-orala = maini nespalate.

    Hepatita B si C se transmit prin solutii de continuitate (fluide).

    G.

Leave a Reply

