Pare nedrept

Pare nedrept ca zilele astea nu mai scriu altceva. N-am de ce sa ma explic insa, pentru mine fiecare moment in care scriu e un privilegiu, o ocazie, o placere. Daca lipseste una dintre ele atunci nu mai scriu; atat de simplu. Iar in ultima perioada am fost mai degraba atras sa exersez ceva liric si mai putin lumesc. Iaca, deci, de ce atatea poezii care stiu ca au prindere mai slaba la publicul tipic. Nu inseamna insa ca sunt mai putin personale. Ar fi si mai personale, pe de alta parte, daca nu ar fi in engleza pentru ca unii dintre voi nu vorbesc engleza. Bineinteles ca a scrie in engleza in Romania zilelor noastre e foarte snob, fiecare merde de la cocotte stie sa lege un subject si predicat in dulcea limba a lui Shaxpur, ceea ce in sine ingreuneaza procesul “literar” (daca pot sa-i zic asa) nu de alta dar la fel ca si voi am aversiune fata de anglicismele practicate din greu de oameni care doar cuvintele cu pricina au invatat sa le pronunte/ foloseasca. Or eu nu ma declar cocota, si nu ma declar altceva decat aspirant la un anume gen de bilingvism literar. Vorba aceea, asa “imi vine”. Daca mi-ar veni in germana, e posibil ca as scrie in germana; si totusi, in germana nu mi-a venit niciodata. Hai ca e o gluma buna!

Este foarte posibil ca in zilele urmatoare va interveni o vacanta totala. Pluteste in aer un damf de perimare morala si cred ca e suficient material in urma ca cine vine sa scormone dupa ceva preferat; iar daca nu e nimic de scormonit, cu atat mai mult e nevoie de o vacanta totala, desi nu permanenta. Ca si Adrian Paunescu, dar fara barba si vocea baritonala, stiu ca cititorii mei ma iubeste si apreciaza, nu pot sa-i depravez de prezenta mea ludica. Macar, ma gandesc uneori in timp ce imi scriu poeziile (care sunt pentru mine si numai pentru mine) unul mai mic, negricios dar din nasterea lui curios va face acel efort de a vorbi cumsecade o limba straina.

Vreau sa stiti ca poeziile mele imi sunt foarte dragi, dincolo de stangaciile lor au ceva care e sinestetic si asta e singurul mod in care pot sa scriu, in care stiu sa scriu. Cuvintele care au aroma, vorbele care au gust, invectivele care ustura. De unde vin? Daca as sti as scrie o carte de retete lirice. De multe ori cand a trebuit sa vorbesc despre ele (si n-am vorbit de multe ori, din fericire) mi s-a pus in fata intrebarea “daca sunt despre mine sau despre cineva de langa mine”. Nu. Nu sunt despre mine sau despre cineva de langa mine. Unele sunt despre omul despre strada, sau din metrou, ca de exemplu cel de azi dimineata care manca o ciocolata, prima lui masa intr-o saptamana as putea sa pun pariu, nespalat, murdar, drogat. De ce sa scrii poezii despre drogati? Nu scrii poezii despre drogati, scrii poezii care surprind figmentul emotiei primordiale care cere mangaierea alba a heroinei.

Carevasazica e ceva intim in textul asta, poate e doar un trick foarte destept de a-mi populariza si o alta latura decat cea de carcotitoriu (ca termenul de Carcotash s-a luat de mult si-apoi domnii cu pricina mi-au devenit antipatici de la o vreme). Poeziile mele sunt in tonuri reci, de albastru si negru si gri, te apasa, si daca ai putin noroc muzica lor e una solemna si nicidecum tanguitoare. Alteori cadenta vorbei e cea care ma absoarbe pe mine in timp ce-o scriu si e o singura vorba care s-ar potrivi in golul ochilor care privesc la ecran. O singura vorba, nu-i asa ca e minunat atunci cand stii ca urmeaza un cuvant pe care nu l-ai gandit cu trei secunde inainte, care nu exista acum doua minute?

Ce vroiam sa va spun. O poezie nu e insa gata pana cand nu e infipta pe-o textura de celuloza, o foaie de hartie a carei alb sa fie dornic de negreala vorbelor. Si-abia apoi capata valoare.

G.

Leave a Reply

