o zi care, poate, a schimbat lumea

Nu, nu mă refer la lumea largă, nu s-a încheiat încă nici criza din America, nici răzbiul băse-tări, nici măcar campania electorală și în nici un caz nu am descoperit leacul pentru moarte. Mă refer la ceva mult mai important, e vorba despre lumea unei fetițe de nouă ani, foarte talentată, care se maturizează, din cauza nevoilor, dar și a pasiunii, de două ori mai repede decît ceilalți copii.

Este vorba despre mai vechea noastră cunoștință, Iarina Teodora Dumitraș din Botoșani, capătul țării, care aseara a fost invitată de Teo Trandafir în emisiunea ei live de la Prima TV. Nu mai contează și nu revin asupra poveștii de acum un an și ceva, despre cum a scris prima oară despre Iarina profesorul ei de religie Radu Gonciar (Radu, unde-ți e blogul??), apoi în evenimentuldebotosani și despre aventura colectării de bani. Puteți citi despre toate astea pe pagina Iarina a acestui blog. Nu revin deși sunt tare mîndră că mi-am dedicat atunci cîteva zilei pentru a

Mai important e să vorbim despre ce s-a mai întîmplat între timp. Dacă în epoca Batumi Iarina avea doar 7 ani, era vice-campioană națională la grupa ei și concura la grupa 8-10 ani, acum este campioana națională la șah rapid la categoria 10 ani (sper că nu greșesc).

Aseară, după emisiunea despre care nu am ce să vă zic, doar știm cu toții formatele emisiune pe care o puteți vedea în reluare luni, 13 octombrie, de la 8:30 am, m-am văzut cu Iarina, mama ei Iustina și bunica ei. Pentru că Bucureștiul e cum e, avînd doar vreo 2 ore pînă pleca trenul care să le ducă la Iași, am stat în gară la McDonalds. Copilul era obosit, veniseră în noaptea dinainte cu trenul, trezite de la 3 dimineața, au ajuns în viesparul București, le-au preluat cei de la Prima, au avut apoi filmarea și urma încă o noapte lungă în tren, pînă la 5 dimineața cînd urma să ajungă la destinație.

De la gara mama ei mergea direct la serviciu, fiindcă nu-și permite două zile libere consecutive. Mama ei este florăreasă și designer de aranjamente florale pentru orice fel de eveniment: buchete cadou, aranjamente pentru nunți, buchetul miresei, decorarea unor săli de banchet și în general cam tot ce implică flori, frunze și boboci face domeniul ei de expertiză (apelați cu încredere dacă aveți nevoie, curierul funcționează foarte bine de la Botoșani către oriunde în țară).

Bunica și Iaria mergeau la Iași, unde mai adăstează pînă duminică, zi în care e prevăzut să ajungă acasă, la Botoșani, unde bunicul grav bolnav le așteaptă foarte emoționat.

Erau foarte impresionate că Iari a primit o bursă de 350 lei/lună timp de un an de la domnul Vlad, un tînăr manager (sau patron), pasionat de șah, care a avut inițiativa de a merge în emisiune la Teo și de a o ajuta pe fată. Au jucat chiar și o partidă de șah în platou, despre al cărei final vă dezvălui secretul: Vlad i-a cerut Iarinei remiză, pe care inițial ea nu i-a acceptat-o, apoi, văzîd că s-a terminat emisiunea și lumea se grăbea să plece, a acceptat-o. Din cîte am aflat, Iarina era în avantaj, după ce la început lupta fusese foarte echilibrată. Eu cred că ea îl bătea, pînă la urmă, dar lui i s-a făcut frică și s-a retras. Na! 😀

Cît am stat cu ele în gară bunica a primit un telefon din Constanța, de la un pensionar care am înțeles că a sunat și în emisiune (sau o fi altul), care îi donează Iarinei pensia lui pe luna septembrie, pe data de 15 ale lunii, cînd primește banii de la stat. Cîți dintre noi ne-am putea dona întreg salariul pe o lună nu pentru un copil bolnav, ci pentru unul cu obrajii plesnind de sănătate, un copil care se luptă să fie cea mai bună și să ia medicamente bunicului și să se mute într-o casă nouă cu mama ei. Pentru că Iarina cam asta are ca scop: să facă bani din șah. Cît s-o putea de mulți. Și pentru asta merge cu autocarul nopți în șir (la Constanța, în vară, după ce a mers toată noaptea cu un autocar în care îi e de obicei rău, a mers direct la Concurs, unde a cîștigat, apoi s-a urcat din nou într-un autocar și a plecat în altă localitate, unde a ajuns noaptea, a dormit cîteva ore și iar concurs și tot așa, cam multe luni legate, în timp ce alți copii abia descoperă desenele animate de la televizor), face economie la tren (chiar dacă merge toată noaptea ia la bouvagon, nu la cușetă, fiindcă e mai ieftin. Cred că a luat exemplu de la mama ei, care face cu pasiune ceea ce face și face foarte bine.

Apoi, cum stăteam noi cu nasurile aproape înghețate, o domnișoară s-a apropiat de Iarina și i-a spus că a vazut-o la televizor și că ăi urează tot binele din lume și s-o țină tot așa. Iarina s-a șocat, n-a înțeles ce e cu doamna și cum de o cunoaște. Cîteva secunde nu a mai zis nimic, a rămas cu ochii spre locul în care dispăruse domnișoara. Nici după aceea nu și-a revenit, și mi-am dat seama că așa trebuie să fi simțit prima dată toți cei care au apărut o dată la televizor. Oricum, principalul efect a fost că i-a sărit somnul 🙂

Am primit, desigur, și un desen, făcut pe loc de Iarina pe agenda telefonică a mamei ei. Pe care l-am fotografiat și îl atașez mai jos.

Pentru că deja stăteam de vorbă cu o vedetă de televiziune, le-am rugat pe fete să mă lase să le fotografiez, pentru ziarul nostru personal care este acest blog, pentru toți cei care ne-au fost și (nu) ne (mai) sunt alături, pentru cei care nu ne cunosc și n-o cunosc încă nici pe Iarina, dar au acum șansa să o facă.

Mult succes în continuare, zîno!

This entry was posted in andreanum, de prin presa, Iarina, noutati by andreanum. Bookmark the permalink.

About andreanum

Nascuta in anul in care Iggy Pop lansa albumul "The idiot" poate nu intimplator de sex feminin, de orientare liberal-salbatica "neinregimentata" politic, par lung, ochi verzi, 60 de kile, stingace, rid des, am tatuaj, nu beau bere, merg des la cinema si coclesc aurul. Gata, ati zis little biographical.

24 thoughts on “o zi care, poate, a schimbat lumea

  1. da, foarte misto Iarina, ma bucur tare mult ca ai avut initiativa aceea si ca, dupa un an, lucrurile merg in directia buna.

    poate ca ar mai fi de ajutat cu cate ceva, ce zici, te interesezi tu ce nevoi mai are sahista noastra?

  2. ce-ar fi sa ii facem site de promovare, cu poze, sah, informatii despre ea, blog Iarina (are internet, are comp, poa’ sa scrie cate ceva), alte jucarii din astea…

  3. i-am sugerat sa scrie. Se pare ca un blog ceva sau un site, probabil cu cei de la scoala, exista deja, fiindca mi-a zis ca prin acel site a dat Teo de ea. O sa verific ce si cum 🙂
    a.

  4. fac neinsemnata rectificare ca nu sunt tocmai profesorul ei de religie, Iarina face religia cu un preot si eu nu prea ma intalnesc cu ea, iar cand ma intalnesc suntem cam zapaciti amandoi si nu stim cum sa ne comportam unul cu altul. ma mai vad cu o doamna invatatoare, care imi mai spune cate ceva despre Iarina.
    cat despre saitul pe care a intrat Teo, cred ca e andreanum.org. aici s-a scris cel mai mult despre Iarina si cel mai mare sprijin pana acum de la voi l-a primit. a trimis diverse acte pentru o bursa la fundatia Voiculescu, mai ales in campania de la locale, au sustinut-o, dar nu asa ca voi. s-a mai scris despre ea in Jurnalul National, in Evenimentul si in alte locuri – cum ar fi http://isabellelorelai.wordpress.com/. dar n-a putut merge in Austria la campionatul UE (unde ar fi putut chiar sa castige titlul, ca n-ar fi participat cohortele de rusi si georgieni).
    emisiunea lui Teo m-a cam dezamagit, intrucat parea sa fie vorba despre moderator si nu despre invitati. dar s-ar putea ca Teo sa aiba puterea sa o ajute si bursa lui Vlad Ardeleanu este deocamdata un ajutor foarte pretios.

  5. e pacat ca nu a putut participa in Austria, e pacat ca nu am stiut, poate am fi rezolvat ceva (daca a fost vorba despre bani si nu altceva).

    mi se pare important sa fim la curent cu ce dificultati apar, nu se stie la ce mai putem ajuta. o deplasare azi, o bursa maine, mie unul imi place sa cred ca andreanum&co, odata ce a facut gestul de a o ajuta pe Iarina, si-a asumat si responsabilitatea de a fi aproape de ea din acel moment. Pana cand nu va mai avea nevoie.

  6. Radu, imi cer scuze pentru confuzie, cred ca mi-ai mai zis de citeva ori dar mi-a intrat pe o ureche si mi-a iesit pe amindoua 🙂
    Apropo, unde ti-e blogul?
    Cit despre ce am facut noi toti, inclusiv tu, pentru Iarina, nu cred ca mai trebuie mentionat. Important e cum putem s-o ajutam si de acum inainte. Nici eu nu am stiut de Austria, pentru ca, desi vorbesc destul de des (ma rog, sunt perioade in care vorbim mai des), cred ca exista o retinere in a-mi spune ca au nevoie de ceva.
    Eu am vorbit deja cu copiii de la revistuta Explore din Galati, http://www.exploremag.ro/ si poate ii facem cadou ceva frumos de Craciun 🙂

  7. Despre Iarina am aflat de la Andreea Sminchise, JN. Văzând că nu impresionează pe nimeni situaţia copilului, am început să trimit e-mailuri. Am primit doar două răspunsuri: de la echipa Prima TV – Teo Live, care a mers la Iaşi cu caravana şi au întâlnit-o pe Iarina acolo. I-au dus atunci 1.000 RON (aşa mi-au comunicat) şi de la Fundaţia Dinu Patriciu, unde am scris rugând să o înscrie pe Iarina în programul Sponsorizează un copil. Mi s-a răspuns că o vor sponsoriza pe Iarina cu 300 RON/lună şi să trimită diplomele pe fax. Am făcut rost de nr tel al antrenoarei Iarinei, căreia i-am comunicat. Dânsa mi-a confirmat în august că dosarul a fost transmis. Apoi a urmat emisiunea (pe care nu am văzut-o). Dacă Iarina a primit bursa de la Fundaţia Patriciu nu ştiu, pentru că doamna Silvia nu îmi mai răspunde la mail. Ştiu însă că pe timpul emisiunii au sunat oameni în redacţie şi au anunţat că vor să o ajute.
    Fiind o persoană care nu are legătură cu lumea politică sau mass media, organazaţii, fundaţii etc, atât am ştiut să fac. Poate că nu este mult. Dar măcar am încercat.

  8. PS: Pe blogul meu a intrat Teo. Atunci când i-am trimis e-mail am trimis şi link-ul articolului scris de mine despre Iarina.
    Cred că ar fi bine ca Iarina să aibă un blog sau un site, dar pe care să îl adminstreze “un om mare”. Eu am primit câteva mesaje … mai mult decât răutăcioase. Pe care le-am şters, evident. Deşi are 47 de ani, stomacul meu nu le-a putut digera…

  9. Salut! ma bag si eu nepoftit in seama, doar atit: tot ce e concurs in sud estul germaniei(locuiesc la vreo 70de km est de muenchen) va rog sa ma contactati.Sunt insurat si am o fetita. Mult succes in continuare!

  10. pai atunci eu propun sa aprindem lumina sa ne mai organizam un pic.

    1. cine tine permanent legatura cu Iarina (intelegand prin asta mama, bunici, profesori, etc), astfel incat sa fie la curent cu nevoile din viitorul apropiat?

    2. aici intreb si raspund in acelasi timp: cine se ocupa ca nevoile Iarinei sa gaseasca raspuns pozitiv? Andreanum e cea mai potrivita, aici mi se pare clar.

    3. Cine ii face site Iarinei? Adica si mentenanta, nu doar platforma.

    4. Cum ii gasim un job mamei Iarinei in acelasi oras cu fata ei? (poate ca asta e un picut mai greu, dar mi se pare totusi important ca un copil sa fie alaturi de mama sa, face mai mult decat toti banii din lume). Aici e nevoie de idei.

    pupici tuturor.

  11. Oaie, in limita timpului stii ca o sa fac tot ce pot pt copil.
    Cit despre mama ei, treaba este asa, desi nu stiu daca am dreptil sa dau din casa. Ea se straduieste, pt ca munceste 24/7, sa capteze un credit (de fapt sunt mai multe credite conjugate) si sa cumpere o casa in Iasi, in care sa se mute si Iarina si bunicii de la Botosani. Se pare ca dupa indelungi analize si tocmeli proiectul asta e fezabil, asa ca nu va mai dura mult despartenia dintre fata si mama.
    Mama ei este designer de flori. Lucreaza la o florarie din (cartierul?) Podroş (sper ca am retinut corect). Cea mai buna modalitate de a o ajuta pe Iarina ajutind-o pe mama ei este sa o apelam pentru diverse aranjamente florale. Chiar daca floraria nu ii apartine, am inteles ca sefa ei este foarte mindra de ea si o ajuta cit poate.

  12. Isabelle, sper ca nu ai avut impresia ca noi concuram cu tine in privinta Iarinei: nici pomeneala. Noi am aflat de la Radu Gonciar de pe (fostul) blog, care stia din scoala de situatia copilului, am mai aflat cite ceva si de la Claudenia, de la evz botosani, apoi eu am vb cu dna Silvia la telefon, apoi si cu mama fetei si cu bunica. Astea se intimplau pe cind Iarina trebuia sa plece la Batumi, in Georgia, unde concura la ctg 8-10 ani din postura de vicecampioana nationala la juniori. De atunci suntem noi in legatura cu ea, si de atunci s-au mai intimplat niste donatii, printre care si un computer si un sah electronic.

  13. Andreanum, mă tem că m-ai înţeles greşit. Despre ce concurenţă este vorba aici? Nu există aşa ceva. Repet: după ce a apărut articolul în JN despre cei 2.000 euro necesari pentru concurs, Andreea Sminchy, jurnalist la JN şi ea, a pus pe blog-ul ei cazul Iarinei. L-am preluat şi am încercat să ajut. Ulterior am aflat că anumite demersuri s-au soldat cu eşec (Fundaţia Mereu Aproape). După ce am scris la Prima TV am fost rugată să fac rost de numărul de telefon al părinţilor Iarinei. Am făcut rost de cel al doamnei Silvia. Am vorbit cu dânsa la telefon şi mi-a povestit despre tine. Atunci am aflat despre Batumi şi cum ai strâns banii. Dacă aş fi ştiut de la început te-aş fi atenţionat. Din păcate era prea târziu. Diferenţa de timp: 1 an. Eu nu am posibilitatea să apelez direct în anumite comunităţi. Eu ajut în nume personal. Nu am cine ştie ce venituri, dar, din experienţă proprie, ştiu ce înseamnă să ai nevoie de bani pentru o pâine şi să nu îi ai.
    Deci: eu nu concurez cu nimeni pentru că nu am de ce să o fac. Nu am ce câştiga, nu am ce pierde. Sunt “nimeni”. Nu am făcut decât să povestesc ce s-a întâmplat ca să nu vă mai puneţi întrebări.
    În încheiere: considerând că lucrurile au fost lămurite, vă rog să apelaţi şi la mine dacă aveţi de gând să faceţi ceva pentru Iarina.
    PS: sunt din Bucureşti.

  14. cred ca am inteles eu gresit atunci ci imi cer scuze. Cu cit mai multi ajutam, cu atit mai consistent ajutorul. Nu esti un nimeni decit in masura in care cu totii suntem. Copilul asta chiar merita.

  15. Bun. Treaba este în felul următor: printre mesajele nesimţite pe care le-am primit pe blog, am mai primit unele care se refereau la cont. Contul în care ar fi trebuit să se strângă banii era al Asociaţiei Judeţene de Şah. În care oamenii au spus că nu donează, pentru că nu au încredere că banii ajung la copil.
    Mă gândeam: aici sunteţi mai mulţi.
    Eu una am încredere în tine. Nu poţi deschide un cont, pe numele tău, în care să donăm când putem şi cât putem pentru Iarina? Bani pe care să îi folosim doar pentru deplasarea la concursuri. Un fel de “să facem vara sanie şi iarna car”. Putem depune şi 10 sau 20 RON/lună. În timp se strâng, nu e musai să depunem sume mari. Eu am strâns 4.000 de euro în 3 zile pentru o fetiţă care urma să fie operată în Germania şi nu îi ajungeau banii. Pentru asta a trebuit să merg din blog în blog şi nu este prea plăcut…

  16. Am avut problema asta. Asociatia a fost creata de Silvia si sotul ei pt Iarina, ca sa poata stringe bani de la firme pe contracte de sponsorizare (una la mina) si pt a o putea legitima pe asta mica undeva. Deci e safe contul asociatiei.
    Am si contul bunicii, desigur, trebuie doar sa-l caut pe acasa. Stiu ca e deschis la CEC. Revin.

  17. Buna dimineata !
    Am urmarit de mult timp aproape toate actiunile pe care le-ati desfasurat pentru a o ajuta pe micuta sahista de 10 ani ,Dumitras Teodora – Iarina ,din Botosani si sincer am ramas foarte impresionat ,nu credeam ca in Romania sunt astfel de oameni saritori la nevoie ,lucru pentru care as vrea sa va felicit !!!
    Eu personal o apreciez atat pe Iarina cat si pe parintii ei ,care intr-adevar fac mari eforturi pentru a supravietui si totodata sa-i asigure fetitei continuitatea acestu-i hobi care este sahul.
    Despre Iarina si miile de laude la adresa ei ,uneori chiar total iesite din comun ,am citit aproape in toata presa locala din Botosani ,precum si in cea centrala ,lucru care m-a facut sa verific personal ( lucru marunt pe care l-ar fi putut face orice neavizat in presa ! ),pe site-ul Federatiei Romane de Sah ,daca rezultatele la finalele campionatelor nationale de copii la sah practic amintite in presa si tot ce se spune despre ea este un fapt real sau o simpla poveste SF inventata.Trebuie sa va spun sincer ca ceea ce-am aflat m-a dezamagit total si nu cred ca este vina fetitei aici .
    Am urmarit rezultatele sahistei ,Dumitras Teodora – Iarina ( i-am scris numele intreg ca sa nu existe vreo indoiala de confuzie ), incepand cu anul 2006 ,chiar cu un an inainte de a ajunge la campionatul european de sah de la Batumi – Georgia .
    Voi nota anul participarii la finala ,grupa de fetite in care a jucat ,primele trei jucatoare clasate in clasament precum si locul ocupat de Iarina ,astfel :

    Sah practic ,Fete 10 ani , 2006
    1) Visanescu Daria
    2) Ioan Diana
    3) Cirlig Ioana Andreea
    Probabil ca in aceasta grupa Iarina nu avea mai mult de sapte anisori ,lucru care i-ar fi fost foarte greu ,daca nu chiar imposibil sa urce pe podium ! ( medalii nationale = 0 )

    Sah practic ,Fete 8 ani ,2007
    1) Herciu Ana-Mria
    2) DUMITRAS TEODORA – IARINA !!!
    3) Angheluta Raluca
    ( medalii nationale = 1 argint )

    Tot in anul 2007 a ocupat si locul 8 la campionatul european de sah ,Fete 8 ani ,de la Batumi – Georgia !

    Sah practic ,Fete 10 ani ,2008
    1) Herciu Ana – Maria
    2) Cusmuliuc Diana Elena
    3) Stanciu Ioana – Georgiana

    5) Dumitras Teodora – Iarina !
    ( medalii nationale = 0 )

    Sah practic ,Fete 10 ani ,2009
    1) Hrib Andrada – Ioana
    2) Salim Arzu
    3) Bitica Stefania

    5) Dumitras Teodora – Iarina !
    ( medalii nationale = 0 )

    Total medalii obtinute de Iarina din 2006 – 2009 = 1 medalie de argint !

    Pe aceasta cale trebuie sa va spun ca in tara sunt foarte multi copii foarte valorosi in sah ,cu mari rezultate nationale si internationale ,care chiar ar avea nevoie de un sprijin in acest sens !
    In speranta ca nu v-am dezamagit in ceea ce-ati facut pentru Iarina ,va stimeaza

    Alunita

  18. PS : Rezultatele de mai sus pot fi confirmate si de Federatia Romana de Sah !
    Alunita

Leave a Reply

