mi-e frig…

Săptămîna trecută am fost la Brăila şi Galaţi. A fost trist, a fost frig, a plouat şi am avut treabă. Deşi tot mapamondul, tot cosmosul urlă că e criză, că se prăbuşeşte sistemul, toate sistemele, că se duce dracului civilizaţia şi vom muri de foame cum se moare dintodeauna în Africa, deci deşi toate astea şi o groază altele, la Brăila se deschise un mall iar la Buzau altul. Şi nu pot să vă spun că populaţia locală părea copleştiă, ba aş putea spune chiar că era nerăbdătoare să cheltuie în hipermarcheturi şi magazine de chiloţi. Nu că nu ar fi avut de un să cumpere, să ne-nţelegem, că aveau destule şi înainte. Dar aşa e românul, curios şi bon viveur, cred, de a vrut el neapărat să aibă souvenir şi de la “astea noi”.

Dar încă asta nu e partea cea mai ciudată. Afară erau cam 2 grade, cu plus, iar în interiorul clădirilor abia terminate, dar încă nefinisate, era parca mai frig, başca era un vînt mai ceva ca-n Siberia, că nu erau geamurile montate. În aceste condiţiuni se făcea lansarea VIP a stabilimentului respectiv, v-am mai zis eu că asta cu vipii e o altă pasiune pe care românii au îmbrăţişat-o cu mare drag. Dacă era să plouă ar fi plouat înăuntru. Şi ce credeţi? Chiar a plouat! Dar ai fi văzut pe vreunu să plece înainte să se ogoaie discursurile (că era încă campanie, sau poate tocmai de-aia) oficialilor, să se dea cateringul şi cadoul de plecare din partea proprietarilor? Nici pomeneală. Cred că ar mai fi stat încă o oră dacă era nevoie, doar pentru astea de mai sus…

Aşa foame eu n-am mai văzut la români de când s-au găsit prima oară, în 2000, 5 tipuri de salam şi 4 de pîine pe acelaşi raft şi în acelaşi magazin. Suntem/am fost obişnuiţi de atîta amar de vreme să ne aşezăm la coadă în faţa oricărui magazin fără să ne punem problema ce dracu de marfă se “va băga”: cartofi, ouă, brînză, carne, vată, brifcor, doar-doar prindem ceva pentru copil şi am rămas şi acum cu pasiunea pentru cozi, pentru bîrfa de acolo, şopîrlele şi bancurile politice şi îndurarea tuturor stihiilor pentru o portocală şi-un covrig. Uitaţi-vă în cămările mamelor şi bunicilor: cîte kg de orez sunt pe raft? Cîte de ulei? Dar făină? Dacă pentru un kil de zahăr eram în stare să stăm o noapte întreagă la coadă, pentru un dram de minte oare cît am fi dispuşi să dăm? Mai nimic, aş estima…

Mi-am adus aminte de vremurile alea de demult aseară, cînd în cartierul meu a fost oprită apa caldă şi căldura. Potop de amintiri a căzut pe capul meu. Încă am reflexul de a căuta boţul de lumînare, pătura a mai groasă şi ciorapii croşetaţi de bunica din lînă de oi. Recunosc că m-am gîndit la toate astea, deşi nu m-am apucat chiar să le caut. Dar simplu fapt că ştiam exact ce trebuie făcut pentru a avea lumină şi căldură mi-a dat de gîndit.

Mă uitam la frînturi din parada militară de ziua (aleasă) a ţării şi îi vedeam pe bieţii militarii ăia zgribuliţi cum băteau pas de defilare. Am văzut şi steagurile aruncate la gunoi şi m-a pocnit revelaţia: în afară de festivitatea asta şi de pompă… nimic nu ne ducea cu gîndul că ziua aia era a ţării. La TV era cu alegeri, cu scenarii, vedeai parada într-un sfert de ecran, fără sonor, fiindcă în studiouri erau analiştii, moderatorii, aleşii şi respinşii care dezbăteau puternic viitorul ţării. Care ţară, băi lume? Ce înseamnă România pentru tine, măi? Munţi, văi, mare, recolte bogate şi oameni ospitalieri? Zău? Vorba tractoristului, dacă eşti ungur şi zici ceva de dulce României eşti un nenorocit, dar daca eşti român şi-ţi bagi pula-n ea de ţară de 3 ori pe zi e ok, eşti încă patriot… Important e să nu te laşi, să ştii cu politica şi să te pricepi la toate. Ah, şi să faci bani, desigur, dacă se poate tot cu politica, aka să fii şmecher, băiat deştept, ştab, grangur, mogul.

Şi toate gîndurile astea îngrămădite şi fără aparentă noimă de la frigul din casă de aseară, de la faptul că nu puteam nici să fac un duş să mă încălzesc. A fost poate prima oară în 20 de ani în care am dat drumul la aragaz să se facă un pic de căldură în bucătărie. Doar cîteva minute, pînă mi-am dat seama că senzaţia mi-era cunoscută.

Leave a Reply

