bagă-i bă bliţu-n ochi!

Aseară am fost la un spectacol extraordinar, care ar fi fost senzaţional în orice parte a lumii, doar în Romanezia nu. De ce? Fiindcă românezul (îmi place cum sună, nu vă supăraţi pe mine) atunci cînd găseşte ceva să-i placă e musai să sune pe moment pretenarii aflaţi la o halbă pe terasă la lacto-bar şi să îi anunţe cît de marfă de tare sunt, şi citez “pizdele alea care se mişcă-n draci”. Şi, desigur, să dea un mms şi o poza făcută cu cel mai nesimţit blitz în timpul show-ului, deşi crainica Sălii Palatului a anunţat în 3 limbi (română, turcă şi engleză) că (de bun simţ ar fi fost) să închidem telefoanele mobile, sau măcar să le dăm pe silent, şi să nu filmăm sau fotografiem spectacolul. Am să evit să mă refer la drepturile de autor ale coregrafilor, artiştilor şi ale tuturor celor implicaţi în munca de creaţie de pe scenă. Dar nu pot evita să vă spun cît de deranjant este, pentru un artist care performează live, să aibă în permanenţă, pe lîngă follow spots, luminile de sus şi din laterale, şi nişte blitzuri aiurite, toate în condiţiile în care el are de executat un sincron cu alţii înă 30 de colegi.

Să trec peste  propriile-mi frustrări, totuşi, şi să vă spun că este vorba despre spectacolul Troya al celebrilor turci de la Fire of Anatolya. Unul dintre artiştii care a pus umărul la acest spectacol a fost şi Gheorghe Zamfir (pentru copiii care zac în întuneric domnul acesta cîntă la nai şi e mai cunoscut ca Ceauşescu în lume).

Spectacolul are foarte, foarte multe puncte forte. Costumele sunt senzaţionale. Nici nu trebuie să te pricepi ca să-ţi dai seama cîtă muncă s-a depus în conceperea, crearea şi execuţia lor din mătăsuri extraordinare şi combinaţii de diverse materiale care să reflecte diferit lumina! Absolut fabulos.

Coregrafia a fost bună, dar în special execuţia artiştilor a fost fenomenală, în special cele de grup, sincronizate la miimea de secundă. După primul dans mi-au dat lacrimile, aşa cum se întîmplă de cîte ori asist la ceva mai mult decît o operă de artă şi o execuţie impecabilă. Era vorba de ceva dincolo de execuţie, oamenii ăia puneau suflet în ce făceau şi reuşeau, cumva, să ne transmită asta. Mă gîndeam în timp ce vedeam spectacolul la bieţii noştri căluşari: acum ştiu de unde e inspirat dansul lor, dar din păcate nu se ridică la măiestria turcilor ăstora, cu regret vă spun!

Luminile cred că au fost al treilea şi ultimul punt forte, în opinia mea. În acest sens, dacă felicitările de pînă acum erau adresate artiştilor, scenografilor, scenotehnicienilor şi întregii armate turce de show, felicitările pentru luminile de aseară revin lui Sandu de la Stage. Felicitări, Sandu!

Regret că trebuie să menţionez şi cîteva puncte foarte slabe… În primul rînd textul care se proiecta în sală era doar într-o română aproximativă, greşelile de ortografie, exprimare şi punctuaţie fiind cam 2 pe frază. Dar am trecut repede peste asta. Mai rău era că textul se vedea rău, fiind proiectat pe o suprafaţă ondulată lucioasă care reducea cam la jumătatea claritatea literelor… Apoi, textul în variantă turcă se vedea pe jumătate, undeva în dreapta scenei, şi nu-mi dau seama dacă trebuia să facă parte din spectacol şi s-a greşit poziţionarea sau nu trebuia să facă, şi atunci nush ce mama naibii căuta acolo.

Dacă aveţi ceva vreme liberă diseară, mergeţi să vedeţi spectacolul. Doar astăzi mai este şi apoi spectacolul se importă în altă ţară. E destul de lunguţ, are şi o pauză de 20 de minute la mijloc, dar merită, vă spun cu toată sinceritatea. Şi ştiţi că eu mint rar 🙂

LE: Promo la editia din Turkyie

9 thoughts on “bagă-i bă bliţu-n ochi!

  1. Lasa ca nu se sperie aia asa de tare de la blituri. Stai linistita. I-am vazut direct in Turcia in amfiteatrul antic vechi de demult si acolo tot poporul sovietic i-a filmat si pozat cap coada, nu ca noi romanii n-am facut la fel, dar eram mai putini. Nici cu nemtii, englezii si turcii de la spectacol nu mi-a fost rusine. Au vazut aia blituri cu nemiluita la viata lor. In plus pe aia cu drepturile de autor poti sa o uiti, vorbim de turci, acolo orice orasel are o trupa de vreo 10 copchii care colinda hotelurile si da spectacole cu scene copiate din Troia. te pup si ma bucur ca te-am cunoscut. ala micu e bine, la fel si mama lui. sarbatori fericite, un an bun, chestii socoteli. salutari la prieteni.

  2. apropo, detalii la tractoristu. stie si el si stie bine, poate ca parerea lui conteaza.

    sa nu uit, am fost miscat de intreaga coregrafie, simbolistica, gesturi, muzica, lumini, dar daca nu era si niste belly dance zau daca ii mai apreciam.

  3. bre, tractorel stie foarte bine, da’ face si mai bine ca nu zice. bine pentru el, normal, ca nevasta-sa a inceput sa deprinda limba lui materna si cine stie pe unde ce si cum citeste. deci tot ce pot sa va zic referitor la subiectul in speta (si asta sper sa treaca lejer de cenzura nevestii, ca doar s-a intimplat in prezenta ei) este ca s-a intimplat in egipt. deci cum eram io asa, inalt si cu paru’ lung si buclat pina la omoplati, stateam la o masa in barul paradise din alexandria. bar in aer liber, doua noaptea, lume multa, mai ales expatriati si diverse sugative bastinase. la masa era si nevestica mea, ca doar nu era sa ma duc singur, sa patesc mai stiu io ce si sa n-am cine sa-mi tina lanterna daca fac vreo pana. da’ uite ca, cu toata paza, tot am patit pocinogu’. deci cum savuram io asa o stela egipteana de 7.5%, ma uitam cu interes (stiintific, mami!) la o araboaica traznet (traznet inseamna urita, mami!) ce dansa languros (ingrozitor, mami!) din buric si solduri in lumina reflectoarelor si ma gindeam ce documentar misto ar iesi daca as fi avut o camera la indemina (de filmat, mami!). bre, in afara de zonele pe care le studiaza un savant in timpul liber, era acoperita peste tot in monede d-alea zornaitoare (cred ca erau vreo mie, dupa cit vacarm faceau). cum regretam io asa prezentza lipsei mele de spirit, m-am pomenit cu araboaica deshantata linga masa noastra. hait, acuma trebuie sa-i bag suta de lire in buzunar. o avea buzunar, sau trebuie sa…? m-am uitat inspre nevasta si am scapat de urgenta bricheta sub masa. m-am aplecat s-o iau si m-am pomenit cu araboaica pe genunchi. ai mei, stupoare. ii arat bricheta nevestii (ura, mama, am gasit-o!) si imi concentrez interesul pur ingineresc in a pastra balansul situatiei, care ameninta sa o ia la vale si deloc in sensul ala bun, pentru ca dansul din buric si solduri continua, in ciuda faptului ca fortele de frecare incepusera sa-si spuna parerea. taraful cu tobele si mandolina ne-au inconjurat, reflectorul s-a proptit pe tractorel, cred ca aratam ca un azorel transpirat prins de fbi exact in fata cotetului. am rezistat eroic vreo 2-3 secunde, dupa care am intins mina spre credincioasa mea stela (sticla, pe dansatoare o chema altfel si nu era credincioasa deloc. cum adica de unde stiu? terminati cu insinuarile, da?) cu gindul sa o dau pe git, dar n-am reusit decit s-o sorb din priviri, pentru ca lighioana cu miros de mosc si-a strecurat mina pe sub tricoul meu, care devenise subit size M dintr-un generos XXL. salvarea a venit de la nevasta, normal, care a pus mina pe stela intr-un mod nefiresc pentru o persoana care vrea sa traga o dusca si a balansat-o intr-un mod care nu sugera deloc o rezolvare pasnica a tulburarii prin care treceam. cred ca stia ea ceva, desi nu mi-a scos nici un ochi pina in ziua de astazi. a fost ultima vara in care cind am baut stela de 7.5%, efes-ul e mult mai familist.

  4. domnule cosmos, ce onoare!
    Nu ziceam de speriat bre, ziceam de cum e sa ai tu, ca artist, niste blitzuri in ochi in timp ce iti faci treaba. Pina si eu ziceam ca nu despre copiat e vorba. Oricum, romanii n-o sa fie vreodata in stare sa copieze ce au facut turcii aia acolo 😀

  5. Bai nene tractoristule ai luat tu tati stielutzele!! Al dracu ninjalau.
    Uite Andrea, ia d-aci: *****!

  6. si cinci stelute! De data asta scapi cu avertisment, data viitoare iau pulovaru´de pe tine 🙂

  7. Aia ti-o las, da´ ai grija ca mineru andercavar, daca te prinde la locul si momentul nepotrivit te da in fapta ca vreun naiv d´ala semiimpresonist. Picassau!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s