Valoare prin osmoza

Osmoza, ce poate fi mai frumos. Pentru cine doreste libertate absoluta de miscare, acesta e mecanismul pe care vi-l recomand. Sa treci ca apa prin membrane, sa cari in spate un graunte jumatate si nu tu pompe, nu tu gradient, nu tu canale voltate, nu tu, ptiu drace, polaritate. Nu. Ia ganditi un pic mai incet, si nuantat. OsMooooZa. Osmoza e un mecanism de absorbtie inventat probabil la o capirinha pe plaja, si-n timp ce sugi vremelnic la un pai sa-ti zici, oare unde se duce toata fericirea asta, si cum sa o absorb eu mai bine? Raspunsul l-ati ghicit. OoooOOO? Smooooooza.

Bun, acum ca v-am scarbit de-a dreptul cu libidinoseniile de dinainte de ora 7, sa trecem la lucruri serioase. Aflu in Gandul din aceasta dimineata o treaba pur Radio Erevan, pe care ma simt s-o dau mai departe si s-o folosesc drept trambulina pentru pledoaria impotriva osmozei ca metoda de invatare. Potrivit jurnalistei Madalina Darvarul di la Gandul, fata presedintelui (un fel de “Fetele Marinarului”, ca sa cresc target-ul de cititori) n-ar fi “terminat” vezi Doamne facultatea in Amerika, ci a participat doar la neste (s)cursuri de-alea la Fefe. Sa citam, via Gandul, anuntul facut anterior de El Comandante care a dus la aceste cautari asidue finalizate intr-un foc de artifixuri:

“Fiica mea este mult mai deşteaptă decat o credeţi, e totuşi un copil care a terminat în Statele Unite, la James Madison University, şi-a echivalat studiile şi aici, vorbeşte foarte bine o limbă străină. Sunt destui pe care i-am trimis în Parlamentul European fără să vorbească” – Traian Basescu (Gandul)

Realitatea Radio Erevan e ca domnisoara catindat a terminat facultatea Romano-Americana, la noi pe Dambovita, veci pururui n-a visat ea diploma JMU.

In timp ce scriu asta am o strangere de inima care trece repede in timp ce ma refugiez vesel nevoie mare in copilarescul “el a inceput-o”. Ar trebui sa conteze pana la urma unde a studiat fata presedintelui, ce-a facut in facultate, daca vorbeste sau nu limbi straine, daca leaga sau nu doua vorbe cu subiect si predicat? La fel ca ieri, spun ca atata cat timp suntem vecini de masa la un botez nu ma deranjeaza absolut deloc. Daca domnisoara Basescu vrea in schimb sa ma reprezinte pe mine la PE, atunci am o problema. Pe de alta parte, acest democrat devenit democrat-liberal devenit presedinte devenit (o zic altii, nu eu) periculos pentru Romania in cazul unui al doilea mandat arunca o alta castana prin care, ce-i drept, o ridica pe Nucuta in ochii lumii si-i creste cota de piata dar vai! pe aceleasi principii care l-au ridicat si pe el. Scandal. Controversa. O fi terminat, n-o fi terminat, o fi aia nenorociti ca o manjesc cu noroi si zic ca a facut la Fefe…si-asa mai departe.

Strategia, am trait-o si eu pe pielea mea, e sa sa zica cineva despre tine “ala din America”, s-o zica primul, s-o spuna clar. Eu am luptat de exemplu 6 luni, mereu cu zambetul pe buze, sa amintesc onoratei Imparatii ca nu sunt din America, ci din Canada. Acum Canada n-ar fi avut acelasi impact, nu tu Turnuri Gemene, nu tu Clauza Natiunii cele mai favorizate, aveti dreptate onorata doamna, doar ca vin de un pic mai sus de pe harta, la noi era un pic mai frig si se vorbea si’n doua limbi, uneori in acelasi timp. Ce folos, n-am avut succes. Colegul din America asta trebuia sa fie, colegul din America. Fata Presedintelui n-ar fi putut si ea sa studieze, sa zicem la Universitatea Dunarea de Jos. NU. Trebuia sa studieze la americani, acei americani catre care se indreapta, inclusiv in viziunea presedintelui Basescu, toate sperantele noastre, nu s-ar mai indrepta.

N-am absolut nici o problema cu onestitatea privind studiile, incurajez si admir acei oameni care au merite – si vai voua cati romani destepti sunt pe lumea asta mai ales si prin aceea ca tac din gura si nu vorbesc despre ei – dar ce-avem azi aici e o noua dovada de impostura si un rar insight in grandomania domnului Presedinte. El n-a mintit. El a cosmetizat doar realitatea. A prins un capatel de ata, e ca si cum eu as spune ca daca m-am plimbat prin curte pe la MIT si Harvard ca “am absolvit, magna cum aplaudae (sic!), prestigioasele Universitati din Statele Unite. Nu mint, chiar m-am plimbat pe acolo cu nevasta, si-am luat si-o carte de la librarie! De aici si pana la a construi o valoare osmotica doar ca am respirat acelasi aer se presupune ca s-a lipit ceva de mine e o distanta lunga.

Minciunica presedintelui privind odrasla e o noua alintatura dulcec tuturor romanilor care si-au facut studiile la Harvard, Princepton, Berkeley, Yale, Brown, si-asa mai departe si care nu s-au intors dupa doua saptamani sa spuna rudelor “stiti, am terminat Universitatea, vorbesc o limba straina, hai, ploconiti-va”. Stie oare domnisoricica Basescu durerile, apasarile, suferintele unui student roman la orice Universitate straina in timp ce Tata (acest Tata al nostru carele este cu capul in nori) se consuma supraomeneste ca ia te uita, mai, iar mi-au pizduit-o pe Joitica? Stie oare domnul presedinte cat costa aceste studii, care sunt bursele pe care le dau americanii si la ce-o fi buni banii aia, sau daca sunt suficienti, sau daca sunt utili, sau daca respectivii romani dupa ce termina – de data asta pe bune – Universitati in US mai are vreun rost sa se intoarca acasa?

Presupunand, domnule presedinte, ca un absolvent Yale, sa zicem, revine la Bucuresti, ce sansa are el in fata unui vechi aservit de-al dumneavoastra care a facut cursuri la seral la Bucuresti ca sa ia si el o diploma de jurist in schimb are ditai agenda de telefon, se “stie” cu baietii si are “experienta strazii”? Nu prea, ma gandesc. E nevoie de o perioada de acomodare, de cizelare, cu siguranta confratii nu-l vor primi cu bratele tocmai deschise iar daca sunt deschise n-o fi si-o floare la butoniera. Pentru ca la ora adevarului romanii trimisi/ plecati la studii in strainatate n-au fost lansati la un pescuit de valori, ci doar expulzati pe-o orbita de unde odata intorsi stupefactia nu poate fi decat ca “bai, iar te-ai intors?” …adica, zau, daca ar fi fost in locul tau nu s-ar mai fi uitat in urma. Romanii verzi, astia care storc lacrimi dupa tarisoara lor, care zbat tensiuni in pieptul de arama daca ar fi avut schwung s-o taie la o facultate in strainatate n-ar mai fi privit inapoi. Ce-i mana pe ei in lupta? Oare invidia? Oare ura? Oare “rautacisme” care ascund undeva si admiratie, si dorinta de apropiere, si dorinta de asimilare osmotica a personalitatii si de emulare a personajului?

Uitati care e problema asa cum o vad eu, ca unul care “s-a intors din America” (adica, pfui, din Canada unde am lucrat 3 ani). Eu unul n-am asteptat nici covor rosu la aeroport, nici tratament preferential la spital, nici oferte peste oferte de servitude si ridicare in slavi. N-am avut impresia despre mine ca sunt mai shmeker, desi felul de-a fi a expatilor am inteles ulterior ca e privit ca shmekeresc si arogant (rautacism #1) , n-am avut impresia despre mine ca sunt mai destept desi continui sa raman uluit adeseori de tipul practicii de pe la noi si la ora adevarului as fi pregatit sa comport o dezbatere pentru “de ce” cred asta, si nu invers (da de ce zici tu ba asa?). Nu mi-am defilat diplomele, nu mi-am afirmat calitatile pe la toti coltii. A spune ca “am muncit in Canada” cred e suficient de anonim si fara sa mentionez Universitatile unde am functionat, functiile pe care le-am avut etcaetera. Ce-are a face? – imi zic desi pana la urma e un prestigiu care se presupune ca ma apara de gaini, ca de caini nu ma tem.

Am crescut intr-o tara in care aveam conducator un Savant de Renume Mondial, o veritabila Ecaterina Teodoroiu meets Marie Curie meets Sofia Vicoveanca, un Profesor Academician Doctor ale carei atingeri delicate o calificau drept expert si oracol de servici. O chema tot Elena. Si Elena avusese un mare ghinion, pierduse trenul burgheziei. A trebuit sa recupereze spectaculos, s-au facut lucrari in numele ei publicate apoi in jurnale straine. A luat diploma universitara de chimist pe turnanta, a devenit profesor honoris causa! si-apoi a facut cateva videoclipuri cu ea in halat alb de-a prins poporul treaba asta cum ca e om destept, cu facultate. Ce neam de analfabeti trebuie sa fi fost, la “orase si sate”, incat sa treaca minciuna asta gogonata? Iar azi, cand Fata Marinarului se vrea europarlamentar, in parlamentul european unde sa ma reprezinte si pe mine, de unde si pana unde vine acest ochios sa ne expuna poezia Bene Merenti ale lui fata lui? In virtutea precedentului? Conteaza ca si fata lui e cea mai desteapta din stat?

Supun atentiei acestor domni cum ca ce fac dansii e analog mimetismului batesian. Henry Bates a descris, acum un secol jumatate, caractersitica anumitor specii de a “mima mesaje de amenintare transmise in mod obisnuit de alte specii otravitoare catre pradatorul lor comun”. Bine, domnia sa se referea la fluturi (WIKI) Intelegem, asadar, de ce fluturas nu mai ai aripioare… Noi, intelectul, posedam acel venin si-l vor si ei. Cine e oare, Doamne, pradatorul nostru comun, daca nu cumva paranoia noastra proprie si personala, fobia de prostie pe care o recombinam cu tupeu, daca nu cumva la sfarsitul zilei noi suntem echi-responsabili de asta pentru ca si printre noi se afla multi impostori?

In final, supun acelorasi domni spre reflectie si meditatie un alt mecanism de mimetism descris de Bates pe care il ofer in limba aia de-o vorbeste domnisoara Basescu:

“Some lizards, for example, will do ‘pushups’ if they are spotted, advertising to the predator just how strong and healthy they are – that pursuing them is just not energetically profitable. Still others however are harmful even if the predator can eat them, for example many plants and fungi contain deadly toxins and other chemicals, while certain snakes, wasps, and other animals are able to poison, injure, or otherwise harm many of the predators who would otherwise eat them. Such prey often send clear warning signals to their attackers, such as strong odors, bright colours and warning sounds. Note that the word ‘prey’ refers to any living organism subject to being eaten, whether animal, plant or anything else.

Use of such messages is known as aposematism. Aposematic prey need not display such signals all the time. It may be energetically costly for them to do so, and even if it is not, they may have other predators that can tolerate their defenses. In fact, even if all their predators will avoid them if adequately warned, there are still those predators that have not yet learned that they are dangerous. Short of instinctive programming to avoid the aposematic organism (which is seen occasionally), it is unlikely that any potential prey will be prepared to sacrificially educate its predator. Thus, a combination of camouflage and its antithesis, aposematism, often occur.”

G.

One thought on “Valoare prin osmoza

  1. na ca mi-ai adus aminte de Osmosis Jones! Vezi, procedez si eu ca un … roman (completati cu orice meserie va vine la gura): nu prea inteleg eu ce spui talica acolosha ca e cu straineza si nu gust ca-mi ies bube-n ceru gurii, da am recunoscut un cuvint care mi-am adus io aminte de cind eram copil si furam din librarie. Si tare dejtept ma simtesc acusica, ca stau si io in rind cu boiarii, fac conversation cu dinsii, impartasim impresii 😀

Leave a Reply

