Milano, pamint romanesc

Mi-ar fi placut sa spun cu mindrie ca am intilnit multi romani in Milano. O spun, in schimb, cu tristete si scirba, pentru ca multi din cei intilniti acolo erau indivizi pe care i-as fi privit cu aceleasi sentimente si in Bucuresti sau la Polul Nord. Foarte putini turisti, foarte multe scursuri. Multi care stateau pe trotuare injurind trecatorii, multi care scuipau pe strada, multi care pur si simplu zaceau jegosi pe ghizduri de fintini. Putini turisti, veniti sa vada Domul si sa admire monumente. Cu siguranta multi dintre romanii de acolo au procedat ca noi: au incercat sa vorbeasca mai putin romaneste si sa ocoleasca aglomeratiile.

Sa nu ma intelegeti gresit: romanii nu sunt majoritari in Milano, dar reusesc sa-si puna amprenta cumva pe locurile ocupate. Erau, de asemenea, foarte multi asiatici, si se vedea ca nu dintre bogatanii acelui continent. Iar italienii, din cite am vazut, nu sunt natia cea mai ordonata si mai curata din Europa. Au, din pacate sau din fericire, o mostenire artistica extraordinara. Dar inclin sa cred, ca si in cazul egiptenilor si al grecilor, ca alta natie a creat toate acelea, si din asta n-a mai ramas tipenie. Dar poate exagerez.

Nu vreau nici sa ma lansez in discutii de genul: tiganii ne fac tara de ris. Cred ca suntem destul de priceputi noi insine, romanii neaosi, albi ca brinza, la asta, nu e musai sa dam vina doar pe tigani. Tot asa cum, desi urasc sa ascult muzica arabeasca de sculat cobra din cos de la Martinez, pe croazeta de la Cannes, nu inseamna ca sunt pentru interzicerea petrecerii timpului liber si al cheltuirii de milioane de euro a acestora in zona respectiva. Daca aia au banii si astialalti au pusculitele goale, ce sa facem? Traditiile se schimba, curatenia nu mai e obligatorie peste tot, graffitti e considerata mai mult arta decit mizgalire de pereti si tot asa, depinde de tusa. Productia de fake-uri e sponsorizata chiar de brandurile fake-uite. Unde era mai inainte ceva, acum s-a altoit cu altceva. Daca e bine sau rau nu pot sa judec eu, poate revenim la traditia conform careia apa dauneaza organismului. Cu atitia cercetatori, avem sanse sa constatam ca jegul chiar ne protejeaza ca un scut 🙂

* * * * *

Domul din Milano, ca toate domurile Europei, este in permanenta restaurare. Schelele au ajuns deja sa faca parte din peisaj, ca si reclamele care le acopera. De exemplu, la Milano acum pe Dom am vazut labartat un mesh imens cu Maybelline. Deh, capitala modei si a fitzelor, mi-am spus eu. Piata din jur era plina de porumbei, niste sute de oameni si gunoiul produs de toti acestia. Galeria cu magazinele de fitze era inchisa, din pacate sau din fericire. In mjlocul galeriei acoperite era un pian si citeva scaune din platic pe care stateau oameni si ascultau concertul. Sute de altii roiau in jur, vreo doi sau trei admirind galeria, restul facindu-si poze. Negri din cel mai negru soi incercau sa vinda chinezarii de bilci, cum vezi prin toate parcurile si la noi: yo-yo din cauciuc in culori tipatoare, masinute din plastic, maimutoi dintr-un soi de plastilina, avioane cu telecomanda, bete fluorescente de toate culorile etc.

Doua restaurante-pizzerii te imbiau sa iei un loc la masa si sa te linistesti pe terasa racorita cu aer conditionat. Mincare buna, vin bun, atmosfera placuta, din fericire fara muzica (sau poate ca era in surdina, acoperita total de zgomotul multimilor care se preumblau prin zona).

Seara am petrecut-o la Mercure, un hotel frumos si dragut amenajat, fix la iesirea de metrou Lima. In jurul acestei iesiri m-am simtit fix ca la metroul de la Eroilor, numai ca vinzatorii ambulanti nu au gherete din termopan si nu vad flori, ci cearceafuri pe care stau fake-uri Vuitton si D&G, ochelari de soare, umbrele si alte prostii. Spatiu rezervat minoritatii de culoare. Minoritatea romaneasca era si ea bine reprezentata, asigurind efectele olfactive de urina si jeg: siniora, siniora, prego… imi bag pula-n mata cu italiencele masii, a dat-o el repede pe straineza daca a vazut ca e ignorat. M-am intors brusc, a inteles c-am inteles, dar n-am scos o vorba. Si asta sub geamul camerei de hotel, pe un petic de iarba roasa si uscata, neudata cu lunile decit cu ingrasaminte organice.

Povestea e misto si cu locurile de parcare. Sistemul e urmatorul: te duci la tutungerie si cumperi niste hirtii verzi de 1 sau 2 ore si gauresti ora si ziua in care stationezi pe locul public. Noaptea e gratuit. Noi am ajuns fix cu 3 ore inainte de noapte, dar la vreo 5 tutungerii canci bilete de parcare. Ne-a asigurat receptionerul ca nu e problema cu ridicatul masinii, mai ales ca a doua zi era duminica, sa fim linistiti. Lasa, frate clientule, ca merge si asa, nu-ti face tu griji. Dar avind in vedere fauna care se odihnea prin preajma, aia care ridica masini erau ultima mea problema…

A doua zi dimineata, in jur de ora 9, am avut o alta surpriza. Cum spuneam, am inoptat pe unul din bulevardele principale. Care bulevard al capitalei modei (prostului gust) duminica dimineata in plin sezon turistic era flancat de-a stinga si de-a dreapta de sute de saci negri de gunoi care-si asteptau rindul la groapa. Si cred c-au mai asteptat mult si bine, ca nu parea sa se miste ceva, si sigur ar fi fost nevoie de citeva zeci de masini sa ia toate mormanele. Acuma, eu nu pot sa cred ca romanii sunt cei care coordoneaza sistemul de colectare a deseurilor menajere. As putea sa trag chiar concluzia ca romanii aia de soi rau s-au mutat la Milano tocmai fiindca acolo au gasit oamenii la fel de delasatori ca si ei.Timpul trece, turistu’ merge si asa.

Trist si suficient cit sa ma convinga ca nu mai am ce cauta acolo.

12 thoughts on “Milano, pamint romanesc

  1. ehei, pe vremea cind tractorel a stat 4 luni in milano, romanii erau priviti drept curiozitati si nu fugea nimeni de ei. imi aduc aminte ca, din lipsa de obiective (le cam terminasem pe toate), am mers sa vizitez cimitirul maggiore (stil baroc, secolul XIV, tinta frecventa a lui petrarca, marele poet). dupa vreo 4 ore de preumblari pe alei si vizitat biserica si cele doua capele, am iesit sa iau autobuzul, ca omul normal la cap, sa ma intorc la hotel. autobuzul sufletu’, nici dupa juma’ de ora n-a aparut. atunci apare un nene cu un golf dezlinat de pe vremea lui pazvante si ma intreaba ce astept io acolo si daca m-am ratacit (cimitirul e la periferie, maninci vreo 3 piini pina dai de oameni si scapi de ciini). ii explic ca astept autobuzul si el imi zice ca e drumul in lucru si traseul e deviat. apoi, din vorba in vorba, afla ca-s roman, aflu si io ca e sicilian venit in vizita la fiul sau, care studia acolo, si se ofera sa ma duca el la hotel, ceea ce a si facut. drept pentru care am ramas prieten cu el (Peppe il cheama) pina in ziua de azi si ne trimitem bezele si urari de bine de fiecare paste sau craciun.

    din pacate, pozele pe care le-am facut in cimitir atunci nu sint pe suport electronic, asa ca nu pot sa vi le arat (mi-e lene sa le scanez si, de fapt, sint in romania, acolo unde nu-s io acuma), dar va dau un link sa vedeti cam cum arata: http://fiveprime.org/hivemind/Tags/cimitero,graveyard

  2. Am fost si eu intr-un cimitir oarecum celebru, dar in Franta, intr-o cetate pe un virf de deal. Superb, o sa va povestesc cind ajung acolo cu povestea.

  3. Salut.

    Hai dom’le ca s’a cam terminat si cu tigania la Milano.
    In ultimele luni vad mai mult romani din ashtia apretati si telegenici, putini cersetori, doar romanii si rusii mai tin Monte Napoleone si Galeria in viata.
    Nu ie’ chiar asa de grav cum vedeti voi ashtia cu ochiul format doar pentru tigani si mizerie, nush’ cum faceti de nu va sare in ochi prezenta arabo-musulmana, daca te urci in tram ai impresia ca esti in Cairo sau Rabat.
    Sunt foarte multe Dacii la Milano, foarte multi romani din Romania care’si fac cumparaturile de lux acolo, foarte multi romani care au afaceri si fac bani la Milano si asa mai departe.
    Hotelul acela de care spui mata, Mercure, este in Porta Venezia si nu in Lima si bine ca l’ai vazut doar pe probabil unicul betiv roman care circula pe acolo si nu ai vazut haita de betivi slavi, de o nationalitate incerta, ceva ceho-slovako-polonezo-ukraineano-rusa care cersesc la modul foarte violent in zona si cum tot acolo, la vreo 10 de metri, in Largo Velasquez(unde sunt tarabele cu carti), este dormitorul, urinatoarea etc la vreo cateva zeci de eritreeni si sud-americani topiti de alcool.
    Si apoi sa avem pardon in Quadrilatero della moda(via Monte Napoleone si celelalte strazi) nu se face sa te duci duminica, la ora 9 si pe timp de vacanta. Regulile casei sunt altele. 🙂
    Bilete de parcare gasesti si la negrul (sic)care sta si pazeste parcarea si sa nu te mai duci niciodata la jepcarii aia care au restaurante in Galerie sau pe Corso ca te jupoaie de bani pe o nimica toata.
    Aaa si sa nu uit, da si tu un mail cand mai treci pe aici.
    Ce daca esti cu pretenu’, ca doar nu’i fac nimica ? : )

    ps

    Fac pariu ca te pune tractorel sa stergi. : )))

  4. barzaune, minca-te-ar lighioanele noptii: unde vazusi matale ca zic de tigani? Io ziceam de romani, ca nu erau multi tigani, da’ de romani era plin. Si de chineji si metisi.
    Cit despre regulile de vizitare a orasului modei, de unde pacatele mele sa le stiu eu? Ce, scrie pe placute la intrare?
    I-am remarcat si pe negri, doar zisei si de dinsii. Nu i-am vazut pe aia morti de beti, e drept, dar asta fiindca mi-au ajuns aia treji, la vinzare pe trotuar.
    Nush daca mai vin acolea, dar daca tu crezi ca merita si reusesti sa strecori indoiala in sufletul meu meschin si puchinos… cine stie? 😀
    PS: brisk, tu esti ma, golanule?

  5. normal ca-i brisk, n-ai remarcat aluzia la tractorel? trebuie sa fie vreunu’ din asta cu sechele: brisk, balauru, etc. din moment ce n-ai fost acuzata de antisemitism, inseamna ca-i brisk.

  6. labagiu rasist, orice oras din europa e plin de colorati dar tu nu ai priceput

    ai fost la Nisa ? era curat pe promenada sau ? 🙂
    Verona ? Venezia ?
    era alb si curat ?

  7. voi nu stergeti comentariile de genul asta? Sau blogul e de citit doar cu Acordul Parintilor? 😦

Leave a Reply

