Despre AlcoHelp. Punct RO.

Cei care ma cunoasteti stiti ca sunt adept, daca nu cumva si practicant fervent, al telepsihiatriei. Ce inseamna telepsihiatria? Pe romaneste inseamna ca tu, bolnav psihic, si cu mine, psihiatru, ne aflam in contiguitate, in comunicare, in contact prin intermediul unei masinarii care transforma realitatea contactului nostru (una imediata si sincrona) intr-una mediata si asincrona. Aceasta masinarie poate fi orice, de la telefon fix, la celular, webcam, chat, listserv si-apoi mailing-list-uri, forum-uri, twitter-e si-asa mai departe.

Baza de evidente privind avantajele psihiatriei “la distanta” a fost insa, si ramane un subiect de dezbatere, la fel cum eficacitatea programelor mediate, prin interfata, e una care are un camp suficient de detractori in tabara carora m-am numarat si eu pentru un numar de ani, si pe buna dreptate. Chiar daca iata azi o practic, intr-o buna masura, o fac totusi cu parsimonie si limintant la orizontul de asteptare pe o astfel de platforma.

Cum, sa nu vad eu bolnavul?

Hm, sa nu ii observ eu comportamentul verbal si mai ales, mai ales NON-verbal?

Cum ramane cu familia, cu toti oamenii aia cu care vorbim noi psihiatrii si care ne ofera informatii valoroase, uneori atat de valoroase ca mai ca ducem mana la gura ca Fefeleaga zicand, Doamne, ce ma faceam daca nu vorbeam cu omu’ asta? Iaca-ta, insa, c-am vorbit si mi-a picat si fisa, si mi s-au luminat si mintile. Stiu ce am de facut.

Or in psihiatria la distanta (telepsihiatrie, psihiatrie mediata prin interfata) riscul esential e unul de-a trata un User si-un Pass, nicidecum omul din spatele lui. Nu mai devreme de acum 2 ani, la Padova, discutam psihologia disocierii pe Internet la o intlnire a IALMH (Academia Internationala de Drept si Sanatate Mintala) unde m-am nimerit langa o alta doamna, Andrea Betz, care se ocupa de cercetarea pe zoofiliaci. I-am si zis, doamna noi semanam foarte mult. Pai de ce? Pai pentru ca ne bagam degetul in aceeasi magma de psihopatie. A ras, a ramas ca ne raliem eforturile. Lor le plac animalele, lor le place World of Warcraft. Sau trolling pe forum-uri. De ce nu? Inca mai coace acel proiect.

Punct si de la capat. Sa vorbesc un pic de AlcoHelp, despre a carui inviere din morti nu pot decat sa ma bucur nespus, egoist ca profesionist pentru ca in tot timpul de cand m-am intors mi-a lipsit AlcoHelp-ul ca unealta de interventie.

Eu nu vad multi consumatori de substante, dar pe cei pe care-i vad, in speta consumatori de alcool, mi-e relativ dificil sa-i navighez prin gradina propriei dependente sau abuz daca nu pentru altceva decat pentru faptul ca si el, client, si eu, psihiatru, speram la un lucru despre care stim, in sinea noastra, ca e penibil. Iata care e acela, si iata de unde incepe AlcoHelp.

Dependenta de substante este o boala caracterizata prin doua mari lucruri alloplastice. Unul, si cel care ii da patologia, este afectarea de organ(e) in urma consumului substantei, si toata cohorta de derivate (toleranta, sevrajul, intoxicatia etc). Al doilea e parcursul longitudinal al dependentei de substante, si-anume cum mori, cum traiesti, sau cum te vindeci de dependenta. Or dependenta de substante, ca entitate, e caracterizata de recaderi, de recurenta, si de un parcurs sinusoid, cronic, cu perioade de abstinenta uneori spontane, limitate in timp sau prelungite, sau uneori definitive. Job-ul psihiatrului, fie el axat pe adictii or ba, este sa se ocupe de cateva lucruri mari care tin de dependenta: 1) managementul intreruperii substantei (in care are loc furtuna specifica, sau nu, a sevrajului), 2) managementul psihopatologiei de pe coada sevrajului (fie ea depresie, anxietate, sau orice altceva si 3) managementul “asa zis” de intretinere. Relatia particulara intre tratament, si alcool de exemplu, e aceea in care iti cam furnica palma cand scrii un tratament, gandindu-te la tocmai ce-am zis, cum ca dependenta e caracterizata de “recaderi”.

Nu-i asa ca ti-ai dori sa ai o unealta prin care sa te ocupi si de recaderi? Pentru mine de-aici a plecat ideea AlcoHelp-ului facut de cei de la ALIAT. Acolo l-am cunoscut eu pe Eugen, se fac aproape 5 ani de-atunci. Din pacate drumurile noastre s-au despartit si ca interes (eu m-am departat de substanta catre comportamentele de granita, recte suicid si parasuicid, si personalitati premorbide) si ca geografie. Pe unde am fost m-am laudat cu ce faceau ei la Obregia, am descoperit ca de exemplu Universitatea McGill, si Tom Brown la centrul lor de Alcoologie, faceau cam tot acelasi lucru (IM, un pic de rogersiana, co-terapie etc), cand am revenit in tara si m-am vazut cu Eugen a fost prima intrebare…cum mai merge AlcoHelp-ul?

Pai nu mai merge.

Pai de ce?

Pentru ca toata lumea credea ca functionam pe baza de aer, ca poti sa faci treaba fara bani. Si nu se poate fara bani.

….

Acum 1 an, in schimb, Eugen avea idea de a “relansa” platforma de interventie in dependenta la alcool in format ….telepsihiatric. Cu tot scepticismul meu, ancorat in argumentele de mai sus, si cu toata frustrarea ca nu mai avem (deocamdata) AlcoHelp-ul pe care il speram eu, pe care l-am vazut eu la treaba, de dimineata cand am citit ca s-a lansat site-ul http://www.alcohelp.ro pot pentru ca s-a zic ca am tresaltat de bucurie. Pentru ca printre multimile de imbecilitati lansate pamfletic de autoritatile noastre de sanatate, si toate gogomaniile instrumentate si la centru, si la periferie, care ne transforma sanatatea mintala intr-un carusel al nebunilor (la propriu), Eugen a reusit sa mai marcheze un punct de care eu, la randu-mi, sunt mandru. Pentru ca simt ca ma reprezinta identitar.

Asadar, aviz tuturor acelora pe care, pe parcursul acestor 3 ani, i-am intalnit aici si care-mi povesteau despre sotii lor alcoolici, exista acum si site-ul AlcoHelp. E tot format blog, are ca si Andreanum un Forum in php care e destul de user-friendly, mi-a luat fix 1 minut sa-mi fac cont. Inauntru sunt tot felul de bunatati, de instrumente, de sfaturi, toate derivat din modelul aplicat in vechiul AlcoHelp.

Un pas mic pentru om, nu?

G.

Leave a Reply

