Cu rusine, fara rusine

Lucruri pe care le-am inteles greu. Deh, mintea uneori nu reuseste sa impacheteze altceva decat parizer. Dar rabdare, momentul kodak nu intarzie sa apara daca-ti dai timp sa privesti diavolul din detalii. De exemplu in practica psihiatrica forensica (sic!) se vorbeste de discernamant in comparatie cu capacitatea psihica. Cea din urma e un dat. O ai, pana la proba contrarie. E – atentie la inflexiunea din termen – premisa normalitatii. In cadrul capacitatii psihice poti fi frumos sau urat, bun sau rau, destept sau prostovan, un bun exemplar de cocota masculina sau o scursura balzaciana pe zidurile Lipscanilor. Nu importa. O “ai”. Capacitatea psihica se considera redusa in anumite circumstante, abolita intr-altele. Doar cand omul, in nebunia lui latenta, se izbeste de lege sau legi, apare necesitatea stabilirii discernamantului.

Asa e in Romania.

In lume, de exemplu, stabilirea discernamantului incepe de la orice consult medical caci – nu-i asa – relatia dintre medic si pacient e una de jurisprudenta. Compus mentis e o conditie fara de care nu te sui la volan, dar nici nu tratezi pacientul psihiatric. Caracterul forensic presupus al relatiei dintre medic si pacient aduce cu dansa confidentialitate si portile prin care se poate renunta la ea, obligativitatea terminarii unui act medical inceput, consemnarea acestuia intr-un act medical care sa fie stampilat, parafat si deci pus la dispozitie “altora”. O reteta, prin aplicare directa la cele de mai sus, e un act medico-legal. De-aia ne punem stampila pe ea, ca sa cimentam relatia de compus mentis intre noi si pacientul care isi cumpara dupa aceea medicamentele cu pricina.

Inapoi in Romania.

Discernamantul e fratele ticalos al capacitatii psihice. L-ai avut, si l-ai pierdut. Pierzandu-l, totusi, scapi basma curata. Ce m-a urmarit, si ma urmareste, in discutia privind discernamantul este o portiune de text care sugereaza executarea unei fapte cu “vina”. Cum vine asta, m-am intrebat in naivitatea mea intr-un numar de situatii; dar textul e cat se poate de clar, anume ca individul prevede consecintele faptelor sale si totusi procedeaza la a le face; sau individul NU prevede consecintele faptelor lui si din aceasta imposibilitate nu-i pica totusi fisa, nu mai sta sa cugete, nu mai marineaza un pic dilema, si face nefacuta. Un act impulsiv, “dom’ne mi s-a pus negru in fata ochilor si-am batut-o lemn” intra in aceasta categorie. Desi violent, uneori cu consecinte remarcabile pentru victima, si agresor, nu e defel descarcat din el quantumul de discernamant. Omul poate n-a stiut, dar n-avea nici o scuza sa nu stie. Aceasta este vina ciudata din spatele prezumtiei de nevinovatie pe care o pierzi, la buza, atunci cand savarsesti o fapta pedepsibila prin lege. Anume ca din perspectiva medico-legala psihiatrica nu mai discutam de capacitate psihica, ci de discernamant. Incidenta de inspiratie sovietica ramasa, abuzul latent deja transformat in martor dornic si mai ales gratuit, fara bani, din spirit cetatenesc, vine sa confirme fara drept de apel ca omul “stie ce face” si ca, teoretic, chiar de n-ar sti el tot stie. Cu siguranta de inspiratie e si originea aceasta biciznica a religiosului de vita veche nascut in genunchii pacatului originar in care poti fi curat ca lacrima si tot te porcaieste pacatul originar. Iata de ce, imi spun de multe ori, dreptul la sanatate mintala, dreptul la NEvinovatie, dreptul la inocenta si la apararea acestor concepte in fata lumii, si-a celor din jur, sunt terfelite si pervertite intr-o Romanie a dezmatului, si-a lapidarii pornografice violente de drepturi civile.

O suma de oameni cu capacitate psihica presupusa, caci noi nu putem fi procurori sa zicem ca au savarsit fapte penale (desi intrunesc criterii pentru a fi incadrati la unele dintre ele), au convenit recent ca anumite “campanii” de presa ar putea prejudicia siguranta statului. Nu, nu va povestesc Ferma Animalelor desi tot o gasca de porci sunt personaje principale. Insusi gestul, vreodata, de a te atinge de presa imi pare dement, si n-am sa invoc precedentul Poporul vs. Larry Flint intr-o tara care habar n-are ce e acela ” control parental”.

Articolul 30, Constitutia Romaniei.

ARTICOLUL 30
(1) Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile.

(2) Cenzura de orice fel este interzisă.

(3) Libertatea presei implică şi libertatea de a înfiinţa publicaţii.

(4) Nici o publicaţie nu poate fi suprimată.

(5) Legea poate impune mijloacelor de comunicare în masă obligaţia de a face publică sursa finanţării.

(6) Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine.

(7) Sunt interzise de lege defăimarea ţării şi a naţiunii, îndemnul la război de agresiune, la ură naţională, rasială, de clasă sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violenţă publică, precum şi manifestările obscene, contrare bunelor moravuri.

(8) Răspunderea civilă pentru informaţia sau pentru creaţia adusă la cunoştinţă publică revine editorului sau realizatorului, autorului, organizatorului manifestării artistice, proprietarului mijlocului de multiplicare, al postului de radio sau de televiziune, în condiţiile legii. Delictele de presă se stabilesc prin lege.

Subsemnatul nu e expert in drept constitutional. Sunt psihiatru. N-am sa tin deci un spici despre bizareria acestui articol care desi garanteaza dreptul la exprimare PUNCT interzice, prin lege, “defaimarea tarii si a natiunii”, adica dubla lovitura cu karata, adica deja fatalitatea de-a izbi nu doar in penisul, dar si testiculele poporului suveran. Prin portita aberanta lasata de niste celoveci zelosi, inapti de-a-si remania propria minte de preferinta pe-o canapea cu vedere la fereastra, se intampla ca astazi sa fiu deprivat de dreptul de-a-mi injura patria, neamul, de-a incita la ura rasiala sau razboi daca asta imi vine mie. Poporul trebuie ferit, carevasazica, de astfel de idei care-i slabesc “discernamantul”, asa cum foloseste 99% din presa romaneasca indoctrinata la aceeasi banca de sculeri/ matriteri. O democratie debutata, zelos, cu pumnul in gura si care iacata, astazi, la 20 de ani de la urletul triumfator si spalarea strazilor de diverse fluide corporale, gen sange si-alte umori, conchide ca “presa”, adica jurnalistul, adica manuitorul de cuvant, poate in anumite momente sa pericliteze siguranta natiunii. Text propus spre analiza.

Ce-ar zice Bob Woodward? Ce-ar zice Carl Bernstein? Dar daca Watergate, pana la urma, n-ar fi fost decat o marota penibila menita sa-l discrediteze pe presedintele Nixon? Sau isi imagineaza cineva ca acesti jurnalisti erau manati de justitia divina si fusesera, brusc, inhabitati de Sfantul Duh si pe cale de consecinta il starpeau pe Satana de la Casa Alba? Intre timp lucrurile s-au mai schimbat si in Obamaland, si dupa 200 de ani de obraznicie pare-se ca si la dansii capacitatea psihica a slabit suficient de mult, astfel incat Curtea Suprema a decis, recent,  ca o anumita “retinere” ar putea fi manifestata in privinta subiectului terorismului international, ca anumite tuse de limbaj aduc prejudiciu luptei acestei veritabile “clase muncitoare” cu inamicul imperialist, intruchipat recte de Corporatiile Raului zise si Imperiul Galactic.

Ofer asadar o oarecare circumstanta debaclului delirant in care se angajeaza firfireii click-and-drag din “Consiliul Suprem de Aparare a Tarii”, unul care printr-o nefericita apozitie de termeni s-a trezit intr-o buna dimineata ca s-ar afla in posesia adevarului absolut. Si protestez vehement. Da-va dracului, pardon, cu tara voastra si suprematia idiotiei, pe mine n-o sa ma reduceti la tacere. Doar minti bolnave si imbibate in doctrine apuse mai pot propune ca libertatea cuvantului sa fie ocazional ingradita de interese declive. Ce subiecte veti propune sa apara in presa? Doar unele pentru urechea de vesti bune, sa nu se supere poporul nevrozat si “obosit” de aceasta galceava in ceruri?  (iertare pentru a doua referinta la Razboiul Stelelor in tot atatea paragrafe) Imi pare ca e o infractiune savarsita cu vina. Imi pare ca se bazeaza pe o fraza atat de stramba din Constitutie, pusa acolo dintr-un fals simt al orientarii umaniste, progresiste, “politic-corecte” in care ne ferim sa jignim rasele conlocuitoare (dar a le adjudeca, in sine, nu e o prejudecata sui generis?), in care nu injuram de mama in biserica dar fluieram in Parlament, o adunatura de coate goale nemedicate care au confundat nevoia de cenzura personala cu regulile la fotbal, unde unul fluiera si restul de 22 asculta. Or eu vreau sa fluier. Vreau sa contest ce mie imi pare a fi prostie, si mojicie, si sarlatanism, si uratenie umana, si sa fac asta cu exuberanta unuia care practica sportul vorbitului cu parcimonie, si deliberare, si NICIODATA cu discernamant, dar folosindu-mi capacitatea psihica. Gandesc si vorbesc. Vorbesc si scriu. Scriu si sper ca macar unul cu patru clase va citi. Citind, sper ca va retine. Si daca macar unul retine, si daca macar unul persista in aceasta dizidenta, nici o lege sau compunere lansata din vreun Consiliu “de Aparare” al acestei Ferme nu va reusi sa fie altceva decat o caricatura, un rebut, o propaganda ieftina.

GD

10 thoughts on “Cu rusine, fara rusine

  1. Salut mutsu.
    O precizare. Pacatul originar nu poti sa-l eviti pen’ca asa vrea muschiu’ tau, sa te nasti curat ca lacrima. Ar fi tare fain, dar nu a fost sa fie.😀 Pacatul originar e continut in neam de neamul tau. Teoretizand, daca ai fi avut un arbore genealogic pur ca fecioara Maria, tu ai fi fost un sfant acum. Dar cum asa ceva nu se poate, toate pacatele stramosilor tai ajung si in tine. Si genetic, si comportamental. De aia se zice ca tragi pacatele la 7 generatii in urma. O lacuna in educatia stra-stra-bunicilor ajunge pana la tine. Si nu ajunge singura ci inmultita cu ale generatiilor de dinainte si dupa. Un ticalos ordinar e produsul parintilor si bunicilor si strabunicilor pana la Adam. La fel cu lucrurile bune.

    Repet concluzia: nu te poti naste pur si sa dai vina pe societate pentru impurificare. Te nasti cu toate pacatele celor ce au fost inaintea ta si au conlucrat la aparitia ta. Pare deprimant, nu? Insa vestea cea buna e ca Dumnezeu da si ultimului om posibilitatea de a discerne raul de bine. Si, desi pare extrem de greu, putem sa ne corectam. Unii o fac putin, altii mai mult. Unii inclina balanta cativa milimetri, altii cativa microni. Altii reusesc ditamai minunea si se sfintesc.

    Multumesc lui Dumnezeu ca m-am nascut cu putinta de a distinge raul de bine. Cat de mult voi putea inclina din balanta pacatului originar, si in ce directie, se va vedea la sfarsit.

  2. continui sa citesc ce ai scris😀 sincer, io de cand am aflat de comanda tracert, mi-e cumva “jena” sa mai scriu despre ######### (cenzurat). Cum se impaca asta cu punctul (1) Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile? Sau cu punctul (7)?😀

  3. sandu, uiti ca, din punctul nostru de vedere (pardon, cel putin al meu), “pacatul originar” nu este decit o inventie menita sa ne transforme in sclavii unor “baieti destepti” care stau la taclale cu dumnezeu si au puterea sa ne ofere iertarea pacatelor in numele lui. de ce m-as naste acoperit de pacate? pentru ca asa a visat un inchipuit acum nu stiu cite sute/mii de ani?

    ps1. si noi putem distinge raul de bine, educatia si bunul simt sint arhi-suficiente; nu vad de ce un credincios le-ar distinge “mai bine”.

    ps2. fortza italia (la facut bagajele)!

  4. urmeaza englezii, au bagajele deja la aeroport😀 doar sa dea vreun vulcan cu prafuri si sa mai intarzie prin Africa, altfel nu cred😀

    tracto, tu in loc sa chiulesti la berica chiar ai fost la toate orele de marxism-materialismo-dialecticism?! zau, asta e mai de mirare ca elvetia – spania 1-0!😀😀

    stii care-i treaba cu omul care e bun dar nu e religios? Doua chestii nu le poate face: sa-si educe cum trebuie copiii si sa reziste la o suferinta mare. N-am zis eu asta ci parintele Staniloaie. Un “baiat destept”.

  5. …un credincios le distinge mai bine pentru ca el urmeaza niste invataturi. Oricum le-ai suci, nu le poti gasi cusur invataturilor lui Hristos. Nu ma refer numai la poruncile de baza ci la toate celelalte sfaturi de comportament in societate. Poti gasi cusururi preotilor, si aici cred ca faci tu confuzia. Preotii sunt oameni si tentatia lor e extrem de mare. Preotii adevarati recunosc ca lupta lor cu ispita e asa de puternica incat nici nu se compara cu lupta unui om de rand. Sarut’ mana parinte, sarut’ mana parinte… asta te sminteste imediat daca nu esti tare. Unii rezista, altii nu. Important e ca ei sa transmita mai departe invatatura. Si, ti-am mai spus, stai linistit, iadul preotilor e mult mai negru decat al nostru😀

    Un om educat si cu bun-simt le face mai dupa ureche. Si patimile sunt multe si imediat te trezesti ca faci confuzie intre bine si rau. De aia mergem duminica la biserica, pentru a invata.

  6. sandu, confuzia e la tine: nu toti liber cugetatorii trebuie sa fie neaparat marxisti. culmea e ca la berica chiuleam exact de la orele de economie politica, de asta ce mai zici? de la filozofie, insa, nu chiuleam deloc, pentru ca, desi in programa scria clar sa se puna accentul pe materialismul dialectic, aveam un profesor ultra-inteligent si extrem de sufletist, care ne vorbea de cite-n luna si in stele lasind la o parte manualul, care, astfel, raminea doar un accesoriu de consultat pe fata in timpul tezelor.

    ps. imi pare rau, indiferent de eforturile tale, nu ma vei putea face sa cred in supranatural.

  7. liber cugetator… e un gand frumos. Maximul atins, nimic de neinteles, doar mici amanunte pe care stiinta si tehnica le vor pune la punct in anii ce vor urma. Ce fain!

    Tot respectul pentru profesorul de filosofie, am avut si eu unul in liceu pe care l-am admirat. De la el am aflat de transcendenta, dar eram prea ocupat sa trag pe branci la mate-fizica si nu am cautat in dictionar sa vad ce inseamna. Hai sa mergem la Kant (suna bine Kant, atragi atentia cu el la orice chermeza😀 ) ” transcendent – Care se găseşte dincolo de orice experienţă posibilă, care este inaccesibil cunoaşterii bazate pe experienţă, care întrece limitele realităţii.”

  8. Libertatea noastra se face din ce in ce mai stramta peste tot in lume. Aveam oarece sperante la la US si ma gandeam ca am putea incerca un refugiu temporar acolo precum unii prin anii ’30 ai secolului trecut, daca lucrurile incep sa stea si mai prost in Europa. Incep sa ma tem ca solutia asta sa nu pice.

    Sandu, in numele libertatii de exprimare iti spun ca modul in care indraznesti sa categorisesti parintii atei ca fiind incompetenti imi suna extrem de jignitor.

  9. Ina, nu eu i-am caracterizat ci parintele Staniloaie. Si nu cred ca este o caracterizare ci o concluzie amara a unui titan al crestinismului ortodox. Fara invataturile lui Hristos, educatia unui copil este cel putin incompleta. Nu trebuie sa te simti jignita daca te-ai regasit in afirmatia parintelui. E loc, oricand, de indreptare. Trebuie doar sa indraznesti sa-ti depasesti conditia de om bun si sa devii un om foarte bun.

    Ce am scris mai sus este o aratare cu degetul a pacatului si nu a persoanei care-l savarseste.

  10. tot @Ina: Despre libertatea care spui ca e din ce in ce mai stramta in lume, vezi sa nu patesti ca cel din povestea asta: cica un calugar nu se mai simtea bine in chilia sa pentru ca dracul il biruia si-i facea viata un infern. Si s-a gandit sa se mute in alta chilie. S-a dat jos din pat si a inceput sa se incalte. Si, cand se uita, il vede pe diavol pe marginea cealalta a patului – se incalta si el. Valeu, face calugarul, ce faci acolo mai Sarsaila? Cum ce fac? zice ala. Ma incalt, n-ai zis ca ne mutam?!😀😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s