Sirenele au plecat

Este cum stiam ca va fi. Viata unei vesti, fie ea si catastrofice, se masoara in ore. Orele trec si apoi ce se intampla: atentia distributiva a omului, abilitatea lui empatica de-a imbratisa, simultan, multiple realitati diacrone care sa-i contamineze campul de constiinta, ramane limitata. Astfel ca momentul cu adevarat greu in viata unui supravietuitor al unei calamitati, fortat in ochiul public, nu e neaparat cand reflectorul sta deasupra-i stralucitor, inchizitor, curios, curtenitor. Greu e cand sirenele au plecat. Lumina se stinge. Cortina cade.

Florentina Carstea, inamic public pentru justitia romana, sta in arest. Unii ar spune ca spre binele ei (?) pentru ca “opinia publica e inflamata”. Si ce-o sa-i faca? O sa ii sparga geamurile? O sa o asalteze pe strada? Cine, daca nu presa, a publicizat numele acestei femei, cine, daca nu procuratura, a expus-o unei multimi isterice gata sa 0 linseze, mintal, in piata publica inainte de-a fi trecut un proces normal de judecata a evenimentelor, grabnic (asa cum am mai facut-o in trecut, nu?) pentru a ostoi dorinta sanguinolenta a acestui neam. Dar dintr-o data, cu camerele drept catalizator, pana si cei mai cerebrali dintre noi s-au trezit vorbind vrute si nevrute, perorand despre sanatatea acestui popor si felul in care putem face gesturi reparatoare care sa “vindece” rana noastra mioritica.

Intr-una dintre povestile lui dr. Seuss, Horton Hears a Who (Horton il aude pe Cineva), isteria atinge proportii paroxistice cand Cangurul sugereaza ca povestile lui Horton, cum ca ar fi o lume ascunsa intr-un graunte de praf de pe-o floare de trifoi, ameninta sanatatea mintala a copiilor. Trebuie oprit! striga ea celorlalti locuitori din jungla. Pentru ca avem nevoie de ordine! Pentru viitorul nostru! Pentru COPII! ….la care gorilele, si cimpanzeii, babuinii si pasarile do-do urla la unison pentru COPII!. Nimic nu loveste mai adanc in sufletul omului decat grija pentru  copil. La fel de adevarat insa e ca Horton remarca “this entire jungle is a house of death” (aceasta jungla e o casa a mortii) cand natura ii ameninta lumea fragila, de pe-un graunte de praf.

Un amic de-al meu, procuror, om cu doua facultati si in general un personaj foarte domol privitor la aplicarea legii, burlac dar de fel conservator, orientat catre valori (si ocazionala boema), imi spunea de la inceputul acestei drame ca asistenta de la Giulesti va fi inevitabil arestata, si inevitabil tinuta acolo perioada de 29 de zile. Cu ce motiv? l-am intrebat. Fara motiv, mi-a zis, gandeste-te ca procurorii sunt si ei oameni. Am ramas interzis. Ce treaba are una cu alta? Si de cand sentimentele personale au ajuns sa prevaleze in fata unei domnii a dreptului, si egalitatii intre oameni in fata justitiei, si-a aplicarilor ei?

Cu ocazia asta mi-am adus aminte de o poveste cel putin la fel de sinistra. In Nigeria, in provincia Akwa Ibom, in ultimii 10 ani peste 15 mii de copii au fost etichetati ca ar fi “vrajitoare” de catre comunitatea religioasa locala si fie au fost arsi, fie exilati din comunitatile lor. Religia locului, trebuie spus, e o forma particulara (culturalizata) de neo-cristianism adaptata Africii, similara cultelor anabaptiste din America de Nord. Semnele posedarii de Diavol la copilul sub doi ani, spune una dintre preotese, Helen Upkabio, e sa planga si sa tipe noaptea, sa faca febra si in general sa aibe o sanatatea mai fragila. Vi se pare aberant? Sunteti pregatiti sa tipati a indignare? Gasiti acest intreg argument ca fiind sfidator la tot ce stiati de morala, ordinea lucrurilor in viata?

Si-atunci cum de inchideti un ochi atunci cand, inaintea publicarii unor rezultate definitive ale anchetei privind incendiul de la Maternitatea Giulesti, un stat asa – zis “democratic” se hotaraste sa aresteze “preventiv” un membru al personalului medical pe motiv ca “nu a fost la post”? Ce-ar fi putut face femeia respectiva in libertate? Sa incendieze alte spitale? E dracul incarnat? Oare ea nu are familie? Nu are copii? Un sot? E nebunie curata, una in care punct central, si placa turnanta morala, e o administratie incredibil de necredibila, si justitia slaba, cu inflexiuni mistice retributive, solomonice, dar abisal de anacronice. In ce an traiti? Si in ce lume? Ah, si motivul mentinerii deciziei de arest e ca incidentul de la Giulesti a provocat neplaceri emotionale in multiple straturi ale societatii, pe cale de consecinta Florentina Carstea e de vina ca plange baba la Bumbesti Livezeni. Domnilor, aceasta este o tulburare severa de gandire! Ce-o sa faceti, o sa o lapidati ca pe Soraya M?

Nu avem voie, medici si asistente, paramedici si infirmiere, brancardieri si membri ai personalului auxiliar ambulantier, sa lasam ca unul dintre noi, fie el si culpabil prin neglijenta de moartea unor oameni, sa fie tratat astfel. In meseria noastra tranzactionam viata, si moarte. Si nu tot timpul ne iese bine. Acest stat care ne-a “recompensat” cu salarii egale unui sergent de politie, sau coordonator de trafic la RATB. Acest stat ne-a facut o lege de malpraxis ca, mai apoi, sa-si rezerve dreptul de-a ne priva de libertate daca gresim si o persoana moare. Cum ramane cu riscul meseriei noastre de-a pierde un pacient? Eu, daca un pacient de-al meu decide totusi sa se omoare pentru ca eu nu i-am raspuns o data la telefon, ma facut vinovat de moartea lui si as putea fi arestat pentru asta pentru ca moartea lui provoaca “neliniste” in comunitatea lui? Daca colegii sotiei mele, care e chirurg, pierd o pacienta pe masa de operatie din motive explicate anterior familiei, si familia se hotaraste sa ii dea in judecata, cine si CE ii apara?

Spitalele au dreptul la consiliere juridica dar nu si de reprezentanta. Ceea ce inseamna ca, in 2010, daca te da cineva in judecata tu, spital, trebuie sa iti angajezi pe banii tai (desi e sistem public, bugetat la stat, nu?) avocat care sa iti rezolve litigiu. Acest proces e unul intens sinuos si lasa loc de multe nereguli, de-o parte si de alta. Si asta pentru ca, la fel ca in alte locuri, legea romaneasca e boanta, si ciunga, si mai are si-o intarziere psihomotorie severa.

In astfel de conditii toti colegii mei merg in halat constient fiind nu doar ca au loc foarte ingust pentru greseala, ca practica medicina de transeu, ca o greseala ar putea sa-i bage urgent in puscarie fara sa fie o vina oarecare a lor, dar ca acelasi stat care-i plateste ii trateaza ca pe niste obiecte dispensabile. Nebunia e alta, insa.

Imaginati-va o lume, aici si acum, fara medici. Fara profesori. Cat de gros e valul de moarte care se va aseza peste voi, peste noi toti? Copiii, restul de mii de copii care se nasc in fiecare zi, vor creste intr-o lume pe care voi, cei de acum, o plasmuiti. O lume ingrozitoare. O altfel de Nigerie unde obscurantismul, si prostia, mizeria abjecta si disperarea vor conduce suprem. Si tot ce trebuie sa faceti acum, pentru a evita un astfel de viitor, e sa mergeti impotriva impulsului vostru, si sa faceti un pas inapoi. Exista o Florentina Carstea in fiecare dintre noi; moral, nu avem voie sa intoarcem privirea. Daca ea, si numai ea, va fi condamnata pentru o calamitate la care lista de responsabili morali e teribil de lunga, iar ea doar o veriga, ne vom cai sigur intr-o zi nu foarte departe. Giulesti a fost posibil pentru ca am facut la fel dupa Maternitatea Bucur. Maternitatea Bucur a fost la fel pentru ca am ignorat Slatina. Slatina a fost la fel pentru ca am ignorat Poiana Mare.

Ignoranta nu e o scuza in fata legii, si-a vremurilor. Si azi a fost Florentina Carstea. O singura persoana de care majoritatii dintre voi nu-i pasa, nu o cunoaste si pe cale de consecinta n-are de ce sa o valideze. O puteti scuipa, injura, o puteti face stalp al infamiei catre care sa mearga toate excretiile voastre. Ea poate fi o curva a Babilonului, intruparea cinica a “sistemului de sanatate”. Ei puteti sa-i puneti in carca toate experientele voastre infauste la doctor, sau la cabinet, in spital sau la morga vreunui spital. Iete de-aia a fost asa! Pentru ca exista asistenta de la Giulesti. Veniti-va in fire, insa! Faceti acele schimbari obligatorii in firea, si in fibra voastra morala. Altfel maine tu, mama unei Florentine Carstea, s-ar putea sa auzi ca fata ta a fost arestata si bagata la beci pentru o greseala medicala. Altfel maine tu, sot al unei Florentina Carstea, s-ar putea sa te trezesti ca sotia ta, mama copiilor tai, e etichetata drept criminala. Altfel maine tu, copil al unei Florentina Carstea, s-ar putea sa te trezesti ca umbli cu capul plecat intr-o lume care n-are vreun interes nici pentru ea, nici pentru tine, nici pentru obiectivul vinei ei. E doar isterie, si paranoia, pofta de desfrau intelectual si in cele din urma moarte a constiintei, coborare intr-un Purgatoriu din care ne-a luat secole sa iesim.

G.

22 thoughts on “Sirenele au plecat

  1. “dorinta sanguinolenta a acestui neam”
    de ku-klux-klan ai auzit? Sefii erau romani de-ai nostri din Poplaca😀

  2. “Acest stat care ne-a “recompensat” cu salarii egale unui sergent de politie, sau coordonator de trafic la RATB”
    Daca recompensa ar fi fost mai mare s-ar fi renuntat la primit spaga? Ce salariu ar fi satisfacator pentru a clatina din cap si a returna plicul cu un zambet de “lasati, chiar nu e nevoie”.

    Amicul procuror e nigerian? Ca n-am inteles legatura.😀

  3. “Daca colegii sotiei mele, care e chirurg, pierd o pacienta pe masa de operatie din motive explicate anterior familiei, si familia se hotaraste sa ii dea in judecata, cine si CE ii apara?”

    Ii apara colegiul medicilor. In afara de Ciomu nu s-a mai dat niciun verdict “vinovat” in lumea chirurgilor. Pentru ca ei nu opereaza cu felia de tort in mana. Plus ca pacientul semneaza hartia. Plus asigurarea.

  4. 1. purgatoriul e o inventie catolica.
    2. asistenta nu avea voie sa-i lase nesupravegheati. Nici legal, nici moral. Daca tu ai da sfaturi gresite unui pacient si ala s-ar sinucide eu personal NU te-as blama. Dar daca ti-ai inchide telefonul ca sa mergi la o chermeza as zice ca esti de vina. Nu stiu daca ai o fisa a postului in care se specifica treaba cu telefonul, cand sa fie inchis si cand nu. Aici sa ma corectezi tu.

  5. Sandu, ești familiarizat cu conceptul de “flooding”? Nu mă astept de fiecare data când scriu sa faci o analiza morfosintactica. E optiunea mea de a scrie despre ce vreau, cum vreau, când vreau.nu mă astept ca ce scriu sa fie litera de lege.

    Devii obositor,
    G

  6. – scriu pe masura ce citesc, scuze
    – o sa comasez comentariile pe viitor
    – nu e analiza morfosintactica😀 dar daca vrei, fac si din aia
    – e optiunea ta de a scrie si eu de a comenta, m-am luat dupa mesajul asta: Welcome back, want to share something sandu?😀
    – daca te obosesc ai putea sa nu mai citesti ce scriu
    – vreun cometariu LA OBIECT la comentariile mele ai?

  7. Sandu,

    Experienta anterioara in dezbaterile cu tine a evidentiat ca, independent de punctele pe care le ridici, in cele din urma e o discutie eliptica unde cel mult putem fi de acord ca nu suntem de acord. Asa ca hai sa fim de acord ca nu suntem de acord, iti propun sa ne respectam diferentele si, chiar daca mai glumim, sa ne ierti de tentatia ta de-a face educatie cu noi. Nu-mi aduc aminte sa ti-o fi cerut, doar ti-am facilitat – gratuit as adauga – posibilitatea de a-ti afirma la randul tau opinii pe acest domeniu la care NOI, si nu tu, suntem proprietari. Dar, din nou, cam atat.

    GD

  8. Ehe, tandemul a revenit!

    Revenind, e de datoria tuturor medicilor sa se adune si sa se apere. De politici ale tapului ispasitor. De presa care nu poate sa scrie un articol coerent nici cand e vorba de un meci de fotbal. De sistemul care te leaga de maini si de picioare.

    Nu tin partea nimanui. Dar in zilele astea cand toti copyrighterii si ziaristii vor sa iasa in strada, medicii nostri de ce nu ies?

    Unde va e sindicatul? PR-ul? Avocatii?

  9. @Sandu:

    Am mai facut gestul de a te cenzura in trecut. Mi se pare teribil de pueril sa insisti ca “cineva” trebuie sa-ti puna dop, or altfel. Uite, ti-am pus dop, sper ca intelegi cat de ridicol devii in astfel de momente.

    G

  10. @sandu: am citit comentariile tale, cele sterse de mutsunake; unele afirmatii sau reactii de-ale tale mi s-au parut de-a dreptul infantile, tu ce crezi ca reusesti sa obtii mergind in directia asta? sincer, am ajuns sa-mi para rau ca ti-am recomandat blogul nostru. sint atit de satul de maimutzarelile astea cu final atit de previzibil incit imi vine sa-l bag in pizda ma-sii de blog si sa ma apuc de traforaj.

  11. bre tracto, da-mi block IP, nu jucarele, lasa maimutzareala cu stersul comentariilor😀

  12. eu stiu ca va aduc clickuri, de aia nu ma blochezi😀 ce ar fi blogul asta fara mine?!😀😀

    tracto, daca n-ai fi fost partinitor ai fi observat (cu maturitatea ce te caractirizeaza) ca primele patru comentarii, 1. 2. 3. 4., taxate de G drept flood, sunt extrem de la obiect si abordeaza realitatea sistemului medical din tara noastra natala. Din pacate dl. G nu a catadicsit sa-mi dea replica la ele nici dupa ce i-am cerut asta. S-a marginit sa spuna ca-l obosesc, ca-l floodez si alte copilarii. Poftim, o sa pun deoparte religia si am sa comentez despre sistemul medical. E bine? Deranjeaza?

  13. dinamicile mentale la pop.rom.ar trebui psihanalizate .

    intrebarea se pune daca o comunitate pe cit de fragila si haotica, pe atit de rezilienta se poate “psihanaliza” singura, de capul ei , sau ar fi mai bine sa procedam sistematic ( personal optez pentru aceasta din urma).

    dezechilibrul major survine acolo unde o grupare lipsita de pregatire ..preia controlul si isi impune prorpiile “sandarde”-ma refer la media si la programul ideologic care ne este servit zilnic, pe post de “presa”.

  14. uite, m-ai putea lua pe mine drept sand-ard, multumesc, nimeni pana acum nu mi-a facut un compliment asa de frumos!

  15. @sandu- nu va supratzi, nu vb. cu dvs.!
    “sandarde”= “standarde” …dar nu va obositi.

  16. Mihaela, Sandu este fanul nostru #1. Dupa cum observi comunicarea cu el poate fi un exercitiu de rabdare dar, in cele din urma, ramanem prieteni; “he’s the sauce in our spaghetti”😀

    O comunitate poate face pasul inainte in a isi ridica nivelul de constiinta vis-a-vis de o anume practica, sau mentalitate. Rareori se intampla pe coama succesului; de cele mai multe ori e in zenitul unei calamitati ca oamenii se hotarasc “gata, ne vom schimba felul de-a fi”.

    G

  17. doamna Mihaela, ma scuzati, greseala dumneavoastra mi s-a parut un superb joc de cuvinte ce includea nick-ul meu: sandu. Sandu-standarde- sandarde. Sa devin un ‘standard’, ISO, e ceva…😀
    P.S. N-am obosit deloc.

  18. @mutzunache – thanks. I know all this..but still can’t help it!!!

    va admir…pentru ca imi impliniti niste vise mai vechi.
    Vorbim.

    cu bine,
    m.e

Leave a Reply

