Normalitate? Prima la dreapta

Scriu urmatoarele randuri de la adapostul patului king size (saiz, pentru amatorii de citire fonetica) din vila unde, discret, m-am retras de lume pentru un lung (si binemeritat) concediu. Undeva de afara, de pe balcon, se vede Adriatica. La dreapta e Dubrovnik, la stanga Budva, si undeva in spatele meu, cale de aproape 500 de km, e Plitvicka Iezera, unde ajung luni. Acum ca am stabilit cu suficienta ambiguitate coordonatele mele geografice, si devreme ce ma conversam de dimineata, sumar, cu cineva despre halucinanta Romanie lasata in urma, dar mai ales pentru ca domnul ministru al Administratiei si Internelor Ioan Rus, de la Cluj, a afirmat ca de la Platon si Aristotel incoace toata lumea plagiaza, mai mult sau mai putin (deci ce mare branza acest act, pana la urma), cuvine-se sa ies din torpor si sa-i dau acestui onorabil replica. Evident, nu mi-a cerut-o nimeni si, trebuie sa recunosc, s-ar putea sa nu fie nici macar una originala, adica repede s-ar putea sa iasa vreunul si sa zica mai, ia stai, tu mi-ai luat vorba din gura! Furaciosule! Hotul, prindeti hotul, mi-a furat ideea!

Nu caut sa fac referire nicidecum la valoarea logica de adevar a propozitiei domnului Rus, cum ca devreme ce ” doar la o suta de ani iese o lucrare originala” (deci in doua milenii, in medie, or mai fi iesit vreo 20, nomina sin odiosa), ci sa incep tocmai de la stupefactia indirecta pe care o am, ca simplu privitor de la distanta, cum ca tacit domnia sa zice ei bine si ce daca domnul X a plagiat (a se citi copiat, insusit in mod ilicit proprietatea intelectuala a unui alt autor, fie el si la randu-i plagiator de felu-i), ai mai facut-o si alti innumerati de a Zaratustra citire…

Vreau sa stabilesc, inainte de orice, ca in unanimitate, pare-se, omenirea e de acord ca productia unei minti e un obiect care apartine producatorului ei, carevasazica vorbele mele sunt ale mele, Gabriel Diaconu, si de le vorbii inseamna ca le gandii, iar daca domnul Rus a opinat inseamna ca vorbele domniei sale, fie ele si imbecile, ii apartin. Asta inseamna, la nivelul clasei a 2-a (sau 8 ani, vorba unui formator de-al meu), proprietate intelectuala. Deci daca domnul Rus a gandit, si n-a vrut sa ramana filosof, atunci domnul Rus a vorbit. Si daca domnul Rus a vorbit, sunt vorbele dansului. Acum evident ca nu doar domnul Rus stie vorbele acelea, indraznesc chiar sa sper ca inca vreo 20 de milioane de romani de pretutindeni l-au inteles pe domnul Rus in spusele dansului. Inseamna prin aceasta, ptiu drace, ca domnul Rus i-a copiat pe ceilalti 20 de milioane de romani de pretutindeni? Nu, evident. Domnul Rus a reusit performanta de-a scoate o imbecilitate pe gura absolut originala pe care inclusiv dansul, de l-o intreba vreunul auziti domnule Rus, recunoasteti propozitia domnul Rus o sa se gandeasca si apoi, poate, va admite cu jumatate de gura mdah, sunt eu acela.

Care e diferenta intre identitatea autorului unei liste de cuvinte si identitatea autorului unei lucrari? O fi avut dreptate profesorul meu de anatomie, onorabilul Cezar TH Niculescu (se citeste TeHash) cum ca si in anatomie cartile ” tot din carti” se fac, pe cand ne incuraja, tinerei fiind si nubili, sa traducem si sa ” adaptam” copios din Anatomia lui Grey numai pentru ca domnia sa sa se treaca, trupes, autor in capul listei, ctitor de scoala si veritabil descalecator al carierei dansului Universtiare? La fel, ma gandesc, si cum zice de altfel si domnul ministru Rus, si in drept pana la urma e un vocabular limitat, acolo 2 – 3 vorbe si 4 reguli, ce s-o tot dai invartita pana la urma tot anatomia aia e, tot oasele acelea sunt, tot acquila non capit muscam sau ceva de genul asta. De ce sa te chinui sa gandesti, sa rescrii, sa reinventezi tu roata? Nu mai bine te lasi pagubas? Nu mai bine, in loc sa reinventezi tu roata, iei penitsa si scrii asa: “nu am nimic de zis, sunt intrutotul de acord cu tovarasii Platon si Aristotel”? Daca oamenii aia destepti au avut dreptate si le-au zis asa de bine cu cuvintele lor, intr-atat de bine incat tu, micutsul lor urmas, te regasesti intrutotul in ele, nu-i mai bine sa zici ia mai bine sa tac eu din gura si sa-i las pe oamenii aia cum au fost si pana acum, adica destepti? De ce sa vin eu, Rus sau Ponta sau Udrea sau cum m-o chema si sa ma dau ce nu sunt?

Pai pentru ca. Pai pentru ca prostul daca nu-i fudul parca nu e prost destul. Pai pentru ca aceasta-i ciuma de care suferim deindata ce-a plecat trenul Regelui din Gara, de dinastia impostoratului. Nu mi-e acru ca s-a mai trezit unul ca sufera de copiomanie (adica mania de-a copia), mi-e acru ca un demnitar cauta, cumva, sa formalizeze o abstractiune, carele pana la urma e o infractiune pedepsibila prin lege, nu? si sa zica nu-i alba, e neagra, si asa ar trebui sa facem toti.

Sunt unul dintre cei scoliti peste ocean. Am acceptat cu greu anatema, in spatiul public, de-a fi mentionat ca Diaconu ” scolit peste mari si tari”. Intre altele majoritatea timpului scolirii mele s-a petrecut aici, si nu in alte parte. Am adunat 25 de ani de scoala, am mai multi ani de scoala decat are Romania post-decembrista libertate. Intre ei, doar 4 reprezinta munca de “expat”. Pe mine scoala pe care am facut-o eu aici nu m-a incurajat sa copiez. Ah, majoritatea colegilor mei copiau, da, era regula. Tatal meu, baiat de invatatoare si profesor prigoniti de comunisti imi spunea ca nu-i musai, intre lupi, sa urli ca lupiii. Astfel ca am refuzat copiatul. Am dat spaga la profesori pentru examene, pentru pixuri si pentru cuptoare cum microunde si pentru ace de cravata si pentru brichete nu stiu cum si, spre rusinea mea, am mai latrat si ca lupii din cand in cand. Pe mine asta m-a gonit din Romania, domnule Rus, molima asta, una pe care mi-a luat mult sa inteleg ca n-am s-o pot dovedi de unul singur decat, poate, prin punerea mea la adapost. Nu public in Romania, nu colaborez cu romani, nu exist in Romania ca intelectual decat intr-un spatiu in care imi asum ca voi fi copiat, ca voi fi plagiat, ca unele intre vorbele mele vor intra intr-un spatiu mintal. Dar  – culmea – eu nu sunt niciodata autorul lor, ci unul care e ” citat”  la ziar de un alt autor. E tertipul meu, si o recunosc.

Am asteptat toata viata mea un moment cand insulele de normalitate vor conflua, si oameni care stiu, ca si mine, ca exista o suprematie a imposturii in Romania vor demasca asta. Am spus-o in innumerate randuri ca nu e decizia lor, cat tacerea noastra care-i legitimeaza intr-un univers orwellian perfect, in care toti oamenii sunt egali dar unii sunt mai egali decat altii. Destep baiat si acest Orwell, nu cred ca se mai inventeaza unul, de ce am mai incerca sa-l copiem?

De ce sa facem Loganuri, cand un BMW iese o data la o suta de ani? De ce sa construim Evolio, daca exista iPad? De ce sa respiram, daca sunt oameni care o fac mult mai bine? De ce sa traim, vorba lui George Bernard Shaw, daca oxigenul nostru ar putea fi mai bine folosit de altii?

Pentru ca e un drept fundamental, domnule Rus. Pentru ca e un corolar direct al identitatii unui om, ca munca sa ii apartine. Inainte de venirea voastra, a comunistilor, se faceau costume la croitor, se tratau oameni la doctorul X, si mergeau in pansion la doamna Y. Oamenii aveau nume, pentru ca fiecare isi onora cu numele munca. Tavalugul sovietic a facut sa fim un neam de doctori, de ingineri, de profesori si docenti facuti la Mobutu, si la Stefan Gheorghiu, si la scoala ” cartilor din carti”, din urma carora apoi toti ieseau academicieni doctori ingineri savanti de renume mondial.

Normalitate? Prima la dreapta.

Romanie, saptamana viitoare ma intorc.

G

One thought on “Normalitate? Prima la dreapta

  1. Interesanta ideea omului citat, preluat. Te pune in postura de epicentru detectat exclusiv in urma directiei si magnitudinii undelor de soc provocate. Discret dar de necontestat, faci valuri deci existi!

Leave a Reply

