Mi-e dor de tine, Hitch

Despre moartea lui Christopher Hitchens, anul trecut, Francis Collins scrie in Washington Post cuvinte asupra carora m-am gasit intorcandu-ma azi, impromptu:

” Imi va lipsi Cristopher. Are sa-mi lipseasca fraza lui stralucitor mestesugita, sporovaiala sanatoasa, zambetul sugubat cand se pregatea sa dea o replica la care stia ca am sa rad in hohote.  Nu ma indoiesc ca a aflat, acum, raspunsul la intrebarea daca spiritul nostru e mai mult decat atomi si molecule. Sper ca a fost surprins sa afle raspunsul. Sper sa il aud, odata, spunand povestea asta. O va spune foarte bine.”

Este? Spiritul nostru, e mai mult decat atomi si molecule? Dan Dennett vorbeste de un salt calitativ, de o ordine ierarhica superioara, constiinta e mai mult decat suma partilor, muzica e mai mult decat zgomote frumos ordonate, muzica e urechea care o asculta, e emotia care o conjura. In timp ce il ascult pe Damien Wilson mie imi place ce ascult, nu exista o singura celula care sa poarte marca Damien Wilson. In fapt, de mi-as vedea vreodata un neuron, nu as sti ca e al meu. Ba, mai mult, ca lucrurile sa fie cu atat mai complicate, nu mi-as recunoaste vreodata inima intr-o aliniere oarecare de organe. Nu e nimic dintr-un rinichi sa fie al meu, sunt eu caci ma recunosc in oglinda. Sunt propria mea fata, corpul meu pe care il cunosc, senzatiile mele de bine, de rau, sunt ce-am fost ieri si ce-am de gand sa fiu maine, propriul meu metronom si masuratorul timpului dintre respiratii. Sunt nu doar pentru ca gandesc, sunt pentru ca fug de ne-finitul meu, mi-e cumva neplacut de moarte, mi-e de inexistenta. In raport cu abisul eu nu pot fi decat cineva.

Hitch imi isca dor pentru ca aveam nevoie, periodic, sa ma raportez la luciditatea lui izbitoare despre cum, in umbra gigantului Orwell, a lui Thomas Paine, a lui Thomas Jeffersson, Betrand Russell si altii, Hitch imi spunea ca n-am nevoie de o ancora in cer ca sa pot face diferenta dintre bine, si rau. Or, mi-a luat mult sa inteleg asta, a fi cineva nu are valoare daca nu ai un raport gradual intre “bine” si “rau”, un spatiu sacru dintre ele, o lupta, un conflict, o apoteoza si-un timp al triumfului. Si a vazut Dumnezeu ca este bine pentru ca mai intai Dumnezeu a facut lumina. Fiat lux. Lumina aia, citeaza Plesu in tratatul lui despre ingeri, precede separarea luminii si a luminatorilor, e gnosis, e “binele” de care are nevoie Dumnezeu sa creeze.

Cele mai grele scrieri ale lui Hitch sunt cele din Vanity Fair, in anul mortii sale. Au fost cei care s-au grabit sa-i aduca aminte ca nu sunt atei in gauri de sarpe (foxholes, in original), vorba lui George Bernard Shaw, au fost cei care s-au rugat pentru el, “pacatosul”, acolo unde Hitch a avertizat ca nu crede ca exista vreo energie celesta care sa conspire la “binele” celulelor lui canceroase, sau “nebinele” lor. In fapt, avertiza intr-un articol la scurt timp dupa diagnostic, malignitatea bolii e o chestiune mai mult decat subiectiva, celula canceroasa n-are nimic personal cu tine. Nici celula, nici bacteria, nici virusul, nici micelia care te-a ucis. Natura nu e prietenul tau. Fara de minte, noi suntem mintea din ea.

Exista toate filmele cu Hitch, scrierile lui, exista mintea lui Hitch imprastiata in mintea a sute de milioane de oameni, spiritul e mai mult decat atomi si molecule, ceva din “el” s-a replicat fidel, in detaliu, in altii, si altii. S-a “reincarnat”, oricat de pretentios ar parea termenul. La ce bun memorie, daca iti uiti mortii? La ce bun memorie, daca le dai foc si le-arunci cenusa prin rape si ravine? La ce bun memorie, daca nu vei avea nume de amintit? La ce bun viata, sau moarte, daca nu e cineva care sas le fi populat pe amandoua, fiinta in fiinta dar fiinta si in ne-fiinta, un fel de “imposibil posibil” de-al lui Nicolae Steinhardt.

G

5 thoughts on “Mi-e dor de tine, Hitch

  1. Stiu ca e offtopic cu articolul dar trebuia sa va intreb: intr-un ziar a aparut o stire despre un dependent de sex, care isi spune klaus, undeva era un citat in numele dumneavoastra, e adevarat sau e o facatura? adica ati dat respectivele replici si cunoasteti cazul sau e o inventie a ziaristilor?

  2. citatele nu sunt “in numele” meu, catherinna. citatele sunt in urma unor discutii pe care eu le am cu jurnalistul; cunosc cazul la fel de bine ca persoana care a scris articolul. de ce intrebi?

  3. pare incredibil, oribil..
    apoi e greu de crezul ca cineva obsedat sexual are timp de scoala de exemplu…si apoi nu e deloc normal, mutsunake ai tendinta sa consideri normale unele lucruri care nu sunt, ma indoiesc profund ca respectivul se simte bine sau implinit…
    gandeste-te: despre o femeie virgina la 27 de ani sa zicem ai mai spune ca e normala?
    sincer si tu esti un om cu probleme daca intr-adevar gandesti asa…probabil toleranta ta prost inteleasa fata de devierile altora, mai ales sexuale sunt din cauza ca te regasesti…

  4. catherinna,

    dincolo de absurditatea afirmatiei tale despre “normalitatea” virginitatii la o varsta, dar la alta nu, ai libertatea sa gandesti ce vrei.

  5. Dincolo de normele noastre morale, subiective, intrebarea este: care e probabilitatea ca unul ca el sa-si hartuiasca studentele, adica sa pretinda favoruri pentru note, sau as dea note mari unor specimene dispuse sa se vanda astfel?

    Libertatea lui se opreste acolo unde incepe sa-i faca pe altii sa sufere (deocamdata doar ii oripileaza pe cei care au ghinionul sa-l surprinda, omul nerezumandu-se la intimitatea casei lui, ba chiar vrand sa se expuna).

    Poti sa crezi, ca profesionist, fara sa te minti singur ca sansele sa derapeze sunt la fel ca ale unui om incadrat in normele social acceptate? Nu cumva mult mai mari?

    Cat despre punctul 2, crede-ma ca vorbesc in cunostinta de cauza…

Leave a Reply

