Anti-ateul de buzunar

Un articol hazliu din New York Times trece in evidenta noile arme ale dezbaterii, stridente pe alocuri, intre cei de diverse religii si dizidenti. Sunt aplicatii pentru iPhone si alte telefoane “smart” care iti ofera o suita de argumente repede pregatite in caz ca te vei gasi intr-o discutie pe tema originilor omului sau Universului in care – ptiu drace – se intampla sa fie si vreunul mai carcotas. Solutiile sunt ca in tenis, unele la fileu, altele in lung de linie. Ce e, pana la urma, adevarul? Si pe ce te bazezi? Cum sa bati scarbavnicul de ateu cu propriile lui arme, pana la urma, presupunand ca nu te-a preocupat pana acum subiectul si totusi trebuie sa iesi basma curata? E stiut ca acesti atei sunt persoane de-un sadism iesit din comun care nu au nici un scrupul de-a-ti indesa pe gat propriile lor concepte pe care le-au mostenit, bunaoara, de la nazisti si de la comunisti, de la Marx si toti cei ca ei. Exista o antiteza intre ateu, si omul bun. E un fel de “omul span” din povestile lui Ion Creanga, unul care in esenta corupe buna-indreptarea celui care a acceptat Vorba si Fapta si pe cat posibil se ghideaza dupa ele. Evident “tinta” aplicatiilor  e un public relativ select care e suficient de destept, si avut, incat sa-si permita un telefon smart dar altfel indiferent, nesimtit sau ignorant la aceasta lupta pe viata si pe moarte. E ori noi, ori ei. Undeva la mijloc nu se poate caci nu jucam patratsel aici, vorbim de sensibilitatile oamenilor si de profanarea unor domenii ale constiintei lor care, ca grad de pudibonderie si indignare, sunt fix langa atingerea organelor genitale in public sau dragostea patimasa de aproape, vezi incest sau pedofilie. Dar cand te ia valul, si te enervezi, pachetul de “idei” din buzunar iti vine in ajutor, te scoate din corzi si dintr-o aparare adeseori furibunda, si in cele din urma fragila, devii un puternic combatant in tabara Creationismului. Daca ei se iau de absurditatea argumentului Primului Miscator tu scoti repede din joben – de data asta din partea ta – imposibilitatea, la limita, ca toate aceste lucruri minunate care ne inconjoara sunt produsul unui hazard, adica “posibilitatea ca daca bate vantul printr-un cimitir de vechituri ia nastere un Boeing 747 Jumbo”. Daca ei observa similitudinea absoluta intre om si primate, in unele cazuri aproape de 100%, tu te vei agata exact de acel 0.000PIX la suta (%) care nu poate fi explicat de stiinta, iar Dumnezeu e in “gauri”. Asa ca “mind the gap” si da replica.

E in mod evident un ping-pong care salveaza ambele tabere. Dar in acelasi timp e un vechi truc. Printre cele mai ghiduse idei ale oamenilor de PR din diverse parohii se afla si insusirea/ rechizitionarea/ emularea si re-cosmetizarea unor concepte fundamentale religioase prin prisma “noilor informatii” care – iata – nu fac altceva decat (shazaam!) sa confirme ca de fapt Dumnezeu exista. Oricat de absurd poate fi acest proces, Dumnezeu exista cu atat mai mult cu cat evidentele o contrazic. Nu poti invinge o astfel de ratiune. Deja in randul unora notiunea de Creator s-a separat intr-unul fie pragmatic si dogmatic, adica “omul Cartii”, in vreme ce altii il considera un Dumnezeu metaforic, extracampin, pana la urma imun si imperceptibil prin unelte de masurare ale omului de rand. De-aia exista “revelatie” pentru ca prin experiment nu il poti atinge. Luati de aici, necredinciosilor!

Foarte putini, de fapt, reusesc sa-mi explice de ce exista aceasta animozitate oribila, pana la urma, proiectata din tabara credinciosilor de pretutindeni. Ostilitate. Agresivitate. Violenta verbala si  – intr-un numar de cazuri mai ales in comunitati cu mai putine table ale legii – violenta fizica. Si cum de ea ia nastere in interiorul comunitatilor practicante de religie, si nu inafara. Istoric dupa istoric (si m-am intors de curiozitate la Burleigh si perioada republicii de la Weimar, premergatoare ascensiunii lui Hitler) vin sa sublinieze ca in randul dizidentilor anti-religiosi iau nastere sentimente de zel, si preocupari scrupuloase cu puritatea identitatii, analoge aceluiasi proces care se regaseste si in randul zelosilor credinciosi. Scripta religioasa e minunata, inaltatoare, nu cred ca cineva se ia de perceptele inaintate omului pe astfel de canale. Binele e bine, ca e bine, deci e bun. Preocuparea pentru oile ratacite la randu-i e minunata. Obstinatia cu care ea e urmarita, insa, dimensiunile paroxistice pe care le cuprinde, si in cele din urma abuzul pe care il comporta sunt departe de vreo fiziologie a raporturilor interumane si, la religiosul practicant sau ateul furibund, nu fac altceva decat sa reprezinte poli ai aceleiasi monede.

Pentru lucrurile pe care le scriu si care jignesc, poate, sau care enerveaza, poate, am fost numit antisemit, sectar, si-apoi nazist comunist si toate cele de mai sus. Evident dificultatea de clasificare e inerenta, caci inafara acestor concepte deja ticluite de omenire ar trebui, poate, ca cel care ma scuipa sa se preocupe a imi crea un taxon, un loc al meu, inca-nu-foarte-peiorativ dar care evident necesita interes, si timp de pauza. Or asta e tot ce cer. Interes, si timp de pauza pentru cel ce imbratiseaza o idee. Nu vad o lume a scepticilor de pretutindeni care si-au pierdut simtul nordului moral. Dar nici una a sutelor de cruci adunate pe parbrize, sau a icoanelor afisate la brau in vreme ce zelotul afuriseste in stanga si in dreapta. Exista o istorie atat de indelunga a faptelor reprobabile facute pentru, sau impotriva, religiei. S-a ridicat intrebarea, si continui sa o pun, daca religia e un fenomen natural sau supra-natural. Toate dovezile pe care le avem indica emergenta ei ca fenomen natural, intamplator, si necesar acolo unde exista comunitati umane. Aparitia ei nu e nici rea, nici buna, si de-a lungul eonilor diversele religii au catapultat omenirea in civilizatie, dezvoltare, si adapost pentru cultura. Nu stim daca s-ar fi putut “fara”. Sir Isaac Newton era un crestin care, pana la sfarsitul zilelor lui, a argumentat ca legea atractiei maselor reprezenta de fapt o proba pentru implicarea divina in miscarile Universului. Arhimede, la randul lui, subscria la posibilitatea ca fiinte nevazute sustin masa aia dizlocata intr-un volum de apa si care a “scris” legi pe care el doar le patrundea la suprafata. Si unul, si celalalt, insa, ar fi avut dificultati in a interpreta corelatia inversa intre nivelul de educatie si prevalenta dizidentilor anti-religiosi; cu cat mai “invatati”, cu atat mai carcotasi, la randul lor Profeti ai unei alt-fel de apocalipse.

M-as fi delimitat de aceasta tema in ideea in care acest loc n-ar trebui sa fie marca unui “one trick pony”. Sunt multe alte lucruri care ma preocupa in viata si pe care le iau exact in contextul in care se intampla, si nu ma intereseaza daca Dracul i-a pus, sau o anumita alela pentru receptorul lor ionotrop de glutamat. Ca fac diferenta intre cele doua e un privilegiu, si da, ma minunez la randu-mi de imensa complexitate a unui mecanism asa de ciudat cum e omul, apt de a simplifica intr-atat de mult omul incat il transforma intr-un “ceva” pe o creanga a arborelui vietii. Cand vine vorba, insa, de inteligenta artificiala, in paralel, gasesc ca e din nou o ciudatenie, anume ca intr-un timp atat de scurt am apucat sa miniaturizam “desteptaciunea” intr-atat incat azi intr-un centimetru patrat incape ce inainte cu 60 de ani necesita metri peste metri cubi. E posibil, gandesc, ca la randu-ne sa fim creatori inteligenti ai unui viitor pentru un ecosistem “viu” care ne va privi ca demiurgi. Si totul sa fie, de fapt, un fel de “Horton Hears a Who“.

G.

24 thoughts on “Anti-ateul de buzunar

  1. “si nu ma intereseaza daca Dracul i-a pus, sau o anumita alela pentru receptorul lor ionotrop de glutamat.”

    Salut draga mutsunake,
    Cu respect iti cer o parere. Sa presupunem ca intr-o buna zi medicina va descoperi “glutamatul de mutsukina” (sper sa nu te deranjeze aceasta denumire amuzanta data unui produs ipotetic😀 ) care va rezolva toate problemele de comportament ale omului. Pe scurt, faci vaccinul cu GDM si te trezesti alt om: non-violent etc etc – nu-ti mai insir aici toate cele 10 porunci pentru ca le stii. Intrebarea este: acest produs ar lasa nealterat liberul arbitru?
    Repet, vorbim ipotetic, presupunem ca stiinta medicala va evolua si va reusi treaba asta.
    Eu ma gandesc deja la ceva gen Asimov, legile roboticii adaptate pentru oameni si introduse in cap.
    Tu ce parere ai?
    Multumesc.
    Sandu

  2. Salut Sandu,

    Bine ai revenit, sper cu sentimente mai bune. Intre cele 10 porunci sunt doar 3, maxim 4 care au caracter moral de principiu, anume “asa e bine”. Caracterul lor moral e derivativ; a le rezolva nu rezolva problema ca vor aparea altele. Exista un film care trateaza subiectul – “The Invention of Lying” cu Ricky Gervais, in care el traieste intr-un univers orwellian in care nimeni nu minte; cand el invata ca are “liberul arbitru” sa minta, se afla in fata unei veritabile dileme. Iti las placerea sa-l vezi.

    In ce priveste “lucruri introduse in cap” poti sa admiti ca, independent de convingeri sau orientare turistica, nu exista om invulnerabil la indoctrinare, si reforma mintii. Prin reforma a mintii ma refer la “spalarea creierului” pe care o pun in ghilimele pentru ca circumscrie cateva erori de neurofiziologie (oricum, expresia a fost emisa de un psiholog deci i se iarta).

    Intreaba-ma daca exista o lume fara religie, asa cum o cunoastem noi, asa cum o dezbatem, asa cum o criticam. In universul probabilistic ea exista. O recunoaste si John Lennon🙂 Dar desi exista ca probabilitate pot sa recunosc ca e una intens implauzibila, motiv pentru care ne aflam intr-o stare de-un impas moral. Anume ca in cautarea unui adevar fenomenologic care ar deferenta religia de om e probabil ca l-am transforma in ceva “altfel” decat om. Eu critic religia admitand un domeniu numit “religie”. Nu pot sa stiu cum ar fi sa fi fost crescut intr-o lume care nu ar cunoaste-o. Asta, de exemplu, imi da de gandit ca un fel de paradox al leului vegetarian; ar fi tot un fel de inchisoare.

    La fel de bine nu-mi imaginez o lume fara bolnav mintal. Am mai spus-o, ca si religia, boala mintala are caracter cronoplastic pozitiv, adica intr-un fel ajuta la remanenta, si continuarea, rasei umane atfel decat prin legi strict ereditare; mai degraba cu caracter lamarckian.

    G

  3. Pingback: avemblog.net

  4. Draga mutsunake,
    Deci asadar si prin urmare pe scurt rezumat: crezi intr-un vaccin care sa scape rasa umana de toate problemele ei comportamentale? Il vezi posibil peste un an, zece, un secol, un mileniu? Ceva care sa ne amorteasca pornirile violente? Ceva care sa ne faca sa mancam cu masura pentru a nu dauna sanatatii? Ceva care sa ne ajute sa trecem peste grija zilei de maine? Ceva care sa nu se numeasca marijuana?😀

  5. io cred ca injectia anti-mirlanie si cea de marire a IQ-ului sint mai urgente. la fel ca si virarea banilor pentru catedrala smintirii neamului catre sinistratii din moldova.

  6. hei, mai usor cu IQ-ul, o lume fara prosti e de neinchipuit. Noi la ce ne-am mai raporta? Cate bloguri ar mai ramane in picioare in fatza viiturii de genii??

    sinistratii din Moldova sa puna mana sa-si faca asigurari – am citat din Base.

    bun, sa spunem ca banii de catedrala se dau la sinistrati (si terenul la un Metro). Stii ce or sa faca amaratii aia cu banii? Aud?😀

  7. sandu, sa te bazezi pe asigurare in romania e mai riscant decit sa-ti faci casa din chirpici sub baraju’ de la vidraru’.

  8. @sandu: vezi ca te urci in barca mitocanului basescu cu intrebarea “de ce nu si-au asigurat casele?”
     
    bre, omul ala, cind si-a facut casa, a ridicat-o pe baza unei autorizatii de la primarie, nu? ca altfel veneau aia cu fadroma si bila suspendata si i-o culcau la pamint. pe de alta parte, primaria aia care a emis autorizatia, are si niscaiva specialisti arhitecti si hidrologi, care isi iau banii pe diverse studii de specialitate (printre care si analize hidrologice zonale). daca zona era inundabila (dupa cum s-a si dovedit), ar fi trebuit sa nu emita autorizatii de constructie, nu? io, dac-as fi in locul oamenilor alora, i-as arata degetul mijlociu lui basescu (care a venit si el p-acolo sa faca un pic de figuratie) si as da in judecata primaria, la modul colectiv, pentru ca a emis autorizatii de constructii in zone inundabile. si as merge pina la haga cu procesu’, chit ca mi s-ar toci opincile. nepasarea crasa, imbecilitatea autoritatilor locale si centrale, digurile construite anapoda, incomplet sau neconform planurilor, firmele de constructie cu capital financiar de milioane dar capital moral de doi lei… astea-s adevaratele cauze ale prapadului din moldova.
     
    tu, ca stat, in momentul in care ii bagi omului mina in buzunar pentru tot felul de taxe si impozite, esti obligat sa-i asiguri cele necesare traiului civilizat (sanatate, apa curenta, curent electric, comunicatii, securitatea vietii si a proprietatii, etc). daca n-o faci, esti un stat falimentar, esti un cacat pe batz, cu motz sau suvitza-n frunte. numai daca omul alege sa nu plateasca taxe si impozite si sa traiasca de capul lui, atunci da, sa-si faca dracului asigurare, pentru ca abia atunci raspunderea ta catre el, ca stat, e nula.
     

  9. cand in barca lui Mazare, cand in a lui Basescu😀

    cateva date tehnice despre Saucesti: ” În 2008, Siretul a venit cu 2.670 mc/s – un debit care, conform sta­tisticilor, apare o dată la 150 de ani. Prin două HG, Guvernul a alocat 125.000 de euro pentru repararea digului spart şi supraînălţarea lui cu 20 de centimetri. Numai că în 2010 Siretul a intrat iar în comună, venind cu un debit pe care statistica îl consideră posibil o dată la 200 de ani, adică 2.884 mc/s.”

    In cazuri din astea, ori iti asiguri casa ori iti faci bocceluta si pleci de acolo. Cum nimeni nu-ti asigura casa construita acolo cred ca nu mai e nevoie sa-ti atrag atentia asupra nuantei intrebarii mitocanului tau.😀

    Zonele inundabile din RO nu sunt multe si cine alege sa stea acolo e in aceeasi barca cu cel care alege sa locuiasca langa Vezuviu.

  10. frate tracto, comunele alea sunt in niste gropi stiute de secole. Nu vreau sa fiu cinic dar sunt unii care se simt bine sa-si ridice o casa de chirpici in fiecare vara si apoi sa astepte rabdatori ajutoarele de la autoritati. E o modalitate de a fi (nu chiar la zi) in pas cu moda la tzoale, ghete si alte alea pe care le strange Tatulici la tv. Crede-ma, situatia pe teren nu e nici ca la Irealitatea nici ca la B1. Hai sa mergem noi doi sa-i mutam pe amaratii aia din groapa pe deal. O sa ne luam un flit mai ceva ca argentinienii de la nemti.
    Nu ma refer aici la inundatii care sar din statistici, ma refer la inundatiile de fiecare an, astea normale.

  11. sandu, iar ajung la “inteligenta” autoritatilor locale si centrale: daca gropile alea sint stiute de secole, de ce sint locuite? cum protejeaza statul cetateanul, prin indiferentza? de ce indiferentza asta nu se manifesta si la colectarea taxelor si impozitelor?

    pe scurt: de ce este statul roman o adunatura de cretini si imbecili?

    nilul si-a iesit din matca timp de milenii si are debitul de citeva zeci de ori mai mare ca siretul nostru. am stat in egipt timp de sapte ani si niciodata autoritatile lor n-au fost luate prin surprindere de revarsarea nilului (pentru ca, indiferent de eficienta barajului din amonte, care reguleaza debitul foarte eficient, au fost ani cind nilul si-a iesit, totusi, din matca). culmea e ca digurile alora ii tineau piept si nu erau betonate sau suprainaltate cu hotariri de guvern, ci cu sapaligi de lemn. ca sa-ti dai seama despre ce vorbesc, fermierii egipteni scot apa din puturi si zone inundate cu pompe arhaice actionate de magari. poate ar trebui sa trimitem niste guvernanti la fermierii egipteni, sa vada si ei cam ce trebuie facut si care este rolul magarului in bazinul hidrografic (in afara de-a poza in presedinte)? da’ sa trimitem din aia care sa vrea sa invete, nu sa caute crocodilii de pantofi, lucru pentru care se duc majoritatea.

  12. de acord cu tine mai putin treaba cu Egiptul – sa compari Siretul cu Nilul si Romania cu Egiptul… hmm! E ca si cum ai compara NASA cu ARCA😀
    Oricum scroafa e moarta in cotet, suntem abia la inceputul unei serii de calamitati care vor intra in cotidian. N-am mai pomenit sa stau la soare cu un picior si cu altul sub umbrela si ala de sub umbrela sa-mi inghete iar alalalt sa se coaca. In casa stau cu cu pantalon lung si afara abia respir in maiou.

  13. apropo de comparatia aia de care vorbesti: cine a fost prin cairo poate a observat cele doua niveluri pe care se circula: unul la nivelul strazii, foarte aglomerat (exact ca-n bucuresti, unde am jurat sa nu mai pun piciorul in urmatorii zece ani, dupa zece ani de absentza) si unul deasupra, pe poduri care fac legatura intre orice doua cartiere. nu exagerez deloc, in cairo, de oriunde ai fi, poti ajunge in orice alta zona in maximum jumatate de ora, folosind podurile suspendate. si cairo, ca marime, nu este bucuresti. inca o lectie de la inapoiatii aia, de urbanism de data asta, pentru vajnicii guvernanti romani.

  14. ontopic @mutsu: “Foarte putini, de fapt, reusesc sa-mi explice de ce exista aceasta animozitate oribila, pana la urma, proiectata din tabara credinciosilor de pretutindeni. Ostilitate. Agresivitate. Violenta verbala si – intr-un numar de cazuri mai ales in comunitati cu mai putine table ale legii – violenta fizica. Si cum de ea ia nastere in interiorul comunitatilor practicante de religie, si nu inafara.”

    Mutsu, raspunsul la intrebarea aceasta il poti gasi studiind, de exemplu, articolele pe care le scrii. Ele sunt in partea de sus a paginii si comentariile sunt jos. Asta e un indicator ca “ceva” scris de tine sus se afla la originea disputei de jos.😀

    Lasand gluma la o parte; eu n-am comentat niciodata gratuit. Tu ai fost cel care “a inceput”. As putea sa spun ca tu ai priceperea de a manui cuvintele incat o jignire sa nu poata fi deosebita de un compliment; dar n-ar fi intru totul corect. Prefer sa consider ca nu esti destul de informat cu privire la sensibilitatea unui credincios – care este la fel de atasat sufleteste de “supranatural” precum un copil fatza de parintele sau biologic. Si lipsa de informare te face sa depasesti extrem de usor granita. Am fost martor, probabil la fel ca si tine, la multe dispute ateu-credincios. In 100% din cazuri ateul a sadit samanta de scandal. Fac iar paranteza – ma refer la ortodoxie. Nu stiu la altii cum e. Daca intri in vreun lacas de cult si nu respecti regulile e posibil sa fii luat la bataie? Tot ce se poate, cate bordeie, atatea obiceie. De la tine mi-as dori doar o farama in plus de sensibilitate. Sper sa nu ma intelegi gresit.

    O alta explicatie ar fi ca poate, asa cum eu n-am nimerit pana acum un doctor care sa nu primeasca “atentia”, asa cum tracto n-a nimerit guvernant destept, asa cum andruska n-a nimerit calator de microbuz spalat la axila, tot asa tu sa FI NIMERIT numai habotnici. Tin sa te lamuresc in privinta lor cu un mic copy-paste din dex: “cuprins de o pasiune excesivă pentru respectarea prescripțiilor religioase.” Sau, cum spunea parintele Calistrat: “Daca vreti s-o comparam cu lenea, care impinge la pacat si la delasare, habotnicia este extrema cealalta care ne impinge la peste masura si duce la nebunie. Habotnicia este iesirea din matca fireasca a lucrurilor.”

    Cu respect, Sandu

  15. @tracto: Ceasca macar a facut metrouri. Cu o harta buna si un dram de noroc, ajungi si in Bucuresti dintr-o parte in cealalta. Securistii de acum, in colaborare cu UE si NATO ce-au facut in 20 de ani? Intreb si eu, asa, retoric.
    P.S. Te anunt ca centura de nord a Bucurestiului are deja, pe anumite tronsoane, 3 benzi.😀 Nu mai faci doua ore sa ocolesti capitala, faci o ora si jumatate.

  16. sandu, daca ar fi sa insiram aici hotii si cretinii din guvern, ne-ar desfiinta providerul blogul din cauza depasirii cotei de spatiu alocate (care, crede-ma, este extrem de mare). mai bine insira-i tu p-aia destepti, onesti si priceputi (pentru ca se pare ca exista si asa ceva), spatiul unui comment mic ar trebui sa-ti ajunga.

  17. ceasca a facut metroul nu din grija pentru populatie, ci pentru gloria si imaginea proprie; daca il rodea grija fata de popor, baga mincare in magazine si garanta libertatile de baza. sa nu cadem in capcana “pe vremea lui ceasca era mai bine”, asta numai nord-coreenii ar mai putea-o spune acum pe buna dreptate.

  18. Sandu,

    Ai scris multe lucruri bine. Si pentru asta iti multumesc. Am rugamintea totusi sa ramai la subiect pe viitor iar cand faci afirmatii privind “cunostintele” mele sa oferi informatiile pe care, aparent, nu le cunosc sau pe care le interpretez gresit. De obicei cand asta se intampla nu am o problema sa corijez.

    G

  19. @mutsu: Ma bucura deschiderea ta. Sper sa o vad si in scrierile tale viitoare. Multumesc.

  20. @tracto: aici ai dreptate. Avem libertate, avem mancare, avem chiar si libertatea de a manca. Stii insa ce ma deranjeaza pe mine? Muncesc prea mult pentru libertatile astea. Plus ca degeaba sunt magazinele pline de haleala daca eu n-am iaht. Tanjesc dupa iaht mai mult decat tanjeam dupa copane! Logic, comparand suferinta produsa de tanjeala, mie personal mi-e mai rau ca inainte.😦

  21. @sandu: iahtu’ e una din placerile lumesti care, pe tine, n-ar trebui sa te macine; io zic sa lasi tentatiile astea josnice pentru noi, infidelii, tie nu-ti sta diavolul pe umar sa-ti sopteasca la ce sa tinjesti. o placa de surf sau o usa veche de lemn de balsa nu-ti ajunge?🙂

  22. Frate tracto, diavolul meu de pe umar e la fel de mare, batran si viclenit in toate cele ca si ai vostri. Totusi, sa nu ne temem, si ingerii pazitori par destul de voinici. Cel putin al tau e de toata lauda. Daca nu intervenea el, mai comenta Sandel aici, acum?😀 O sti el ceva de ti-a soptit: lasa-l sa turuie. Nestiute sunt caile Domnului, te trezesti de unde nici nu banuiai cu o bila alba😀 Eu stiu ca vrei iaht, ai obtinut macar culoarea.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s